Gastgiveren Sarpsborg og Taraldrudåser i Våler og Skiptvedt (28.04.2012)

Ascents Gastgiveren (216m) 28.04.2012
Taraldrudåsen (225m) 28.04.2012
Sørøst for Taraldrudåsen (223m) 28.04.2012
SARPSBORG – GASTGIVEREN 216 MOH.
P ved bommen i Harafjellveien. Småløp innover veien forbi klubbhus til Trøsken IL og videre i lysløypetraseen. Til høyre i et veikryss og fulgte vei videre til det tok av en traktorvei i retning toppen vis-a-vis Storleiken. Denne gikk helt opp. Noe slags radaranlegg på toppen samt en høy trig.mast. Litt utsikt vestover. Ca. 8 km, 35 min opp, 25 min tilbake.
VÅLER – TARALDRUDÅSEN 225 MOH.
Parkerte i bommen til hyttefeltet og løp innover veien. Løp litt for langt og kravlet meg ned og opp fra en av de innerste hyttene ned i en liten dal og videre opp på åsen. Nådde høyeste punktet fra nord. Stod nesten ved siden av toppunktet uten å se det tross høyt tretårn. Bolterester på berget under.
SKIPTVEDT – TARALDRUDÅSEN, SØRØST FOR, 223 MOH.
Kom fra Vålers høyeste og fulgte rødmerket sti ned til Trolltjern. Derfra blåmerket sti sørover rundt tjernet videre til Langtjernet. Derfra opp i skogen og til åsens høyeste punkt. Løp samme vei tilbake til bilen, men tok stien fra Taraldrudåsen nå og kom ut på veien litt lengre sør for der jeg passerte og løp for langt innover. Ca. 9 km, 1 time og 45 min