Vardåsen Enebakk, Svartåsen og Barlinerdåsen (23.04.2012)

Ascents Barlindåsen (398m) 23.04.2012
Svartåsen (361m) 23.04.2012
Vardåsen i Enebakk (374m) 23.04.2012
ENEBAKK – VARDÅSEN 374 MOH.
P på en lang lomme ved fylkesveien. Inn Vengveien med gult skilt til Veng. Forbi gården Vestre Veng på stengt traktorvei innover skogen. Klarte å ta av litt for tidlig (sti som ikke stod på kartet) og fikk en ekstrarunde oppom en bratt kolle. Fant ut av det og fortsatte videre og av veien mot Kolbotn på sti/skiløypetrase. Bratt oppover en nylig anlagt traktorvei (pga. hogst) nesten helt til toppen. Rester etter trig.punkt. Null utsikt pga. trær, ellers vått og grått og regn innimellom. 1 t 20 min opp, 30 min tilbake. Ca. 8 km.
RÆLINGEN – BARLINDERÅSEN 398 MOH.
P i bunnen av Marikollen hoppbakke. Løp på vei innover skogen først, over til traktorvei og så sti. Fulgte merking til Speiderhytta og Ramstadslottet. Det var litt snø og is noen steder, ellers vått. Var oppom Ramstadslottet 394 moh. først med trig. punkt, så ned i dalbunnen. Derfra gikk det gulmerket nylig tiltråkka sti opp til toppen av Barlinderåsen. Lite utsikt, bare skog. Og masse regn, men det ga seg de siste par kilometerene på returen. 45 min inn, 1 time og 25 min totalt. Ca. 10 km.
LØRENSKOG – SVARTÅSEN 362 MOH.
Kjørte videre gjennom Rælingen til Strømmen og Lørenskog og videre inn til Losby. Parkerte på skytebanens parkering. Fulgte godt merket sti mot Mariholtet, ca. 10 min løping oppover til et bratt dalsøkk med bekk. Der tok jeg av mot øst og Svartåsen. Ordentlig bratt skråning opp dit, våt og sleip med småskrenter og trevelter. Fant toppen lett etter 20 min. Ned igjen omtrent samme vei. 40 min totalt.