Viktjernhøgda, Vardåsen, Spydeberg varde og Høgbråten (17.04.2012)

Ascents Høgbråten (280m) 17.04.2012
Spydeberg varde sørtoppen (258m) 17.04.2012
Vardeåsen (235m) 17.04.2012
Viktjernhøgda (331m) 17.04.2012

Dagstur fra Tretten:

TRØGSTAD – Viktjernhøgda 331 moh.
P i bommen på veien til Viktjernshøgda med masta på. Gikk veien til masta først 330 moh. Nysnø og bløtt og kliss klass. Videre fulgte jeg kraftledningen til Skreddertjernet og kort derfra opp til høyeste kollen. Blå postkasse med ”Viktjernshøgda vest for ”Fela” 332 moh”. Braste gjennom skogen tilbake til veien, på sti først, men den gikk etter hvert i feil retning. Løp veien tilbake. 1t 15 min totalt. Ca. 6 km.
ASKIM – VARDEÅSEN 236 MOH.
P på P-plass før Skansehytta. På sti dit og videre til ”Tårnet”. 20 min hit. 12,5 meter høyt tretårn med god utsikt. Tok en runde for å se om det var noen høyere punkter, men fant ingen åpenbare. 1 time totalt. Ca. 5 km.
SPYDEBERG – SPYDEBERG VARDE 258 MOH.
P ved sagbruk på Mørkveien. Gikk skogsbilvei innover, men skar etter hvert av i litt feil retning og kom for langt vest. Men fant ut av det og kom på rett spor til trig. punktet med tretårn som hadde ramlet ned. Videre bortom nabokollen med grønn hytte på toppen ”Vardåsen”. Derfra gikk det merket sti tilbake til enden av veien der jeg gikk feil retning… 1 time 50 min totalt, ca. 6 km.
HOBØL – HØGBRÅTEN 278 MOH.
P på infoplass på fv 120 grensa Østfold – Akershus. På bilveien 500 meter og så inn skogsbilvei et par km før jeg gikk rett opp bratt skogsskråning. Oppom trig. punktet først på 280 moh. og så kompasskurs til en kolle et par hundre meter lengre vest. Samme vei tilbake, løp veien. 1 time, ca. 5 km.