Storstygge-Svånåtinden (23.07.2013)

Ascents Storstygge-Svånåtinden (2,209m) 23.07.2013
Parkerte på en stor grusplass like før bommen på Hjerkinn. Syklet innover Snøheimveien og videre til Maribu. Der traff jeg på fjelloppsynsmannen som skulle mate fjellrev. Tok med sykkelen helt over elva før jeg la den fra meg. 16,6 km hit. 1 time 10 min. Gikk litt i høyden innover og så én moskus nede ved elva, langt nok unna. Bekken fra Fisketjørna måtte jeg ta av meg løpeskoa for å krysse, men det var ikke vanskelig, bare kjølig. Gikk videre rett mot det bratte toppartiet, lettgått steinrøys etter hvert. Tok en liten pause på bandet før jeg begynte på det bratte. Det var ingen vanskelige partier, mest sva med fine hyller og riss. Gikk helt ut mot stupkanten ned til breen. Plutselig var jeg oppe, og det var paddeflatt med varden bare noen titalls meter unna. Stor flatt topparti. 2 timers gange hit. Varmt og vindstille og flott rundskue. Satt nesten en halvtime på toppen. Gikk omtrent akkurat samme vei tilbake, bare litt høyere for å kunne vade bekken med sko på og få øye på moskusen lettere, men den var borte. Brukte 2 timer tilbake til sykkelen også. Da jeg var nesten tilbake på Snøheimveien var plutselig moskusen i veien foran meg. Den stoppet lenge om gangen, og jeg fant ut at jeg bare måtte omgå den i terrenget. Heldigvis var det nesten 90 graders vinkel på veien der, så jeg gikk på skrå og småløp med sykkelen over mose, myr og småbusker og kom utpå veien igjen like før brua og veikrysset med moskusen godt bak meg. Da var det bare å trå på resten tilbake. Brukte ca. 1 time fra Maribu. Til sammen 45,6 km, 33 på sykkel og 13 til fots. Strålende sol og varmt, over 20 grader på Hjerkinn da jeg kom tilbake.
Dagstur fra Elverum, 5 timers kjøring.