Rødalshøa, Kvanntjønnfjellet og Bratthøa ved Savalen (27.06.2022)

Ascents Bratthøa (996m) 27.06.2022
Kvanntjønnfjellet (1,000m) 27.06.2022
Rødalshøa (1,436m) 27.06.2022

Begynte med Rødalshøa og syklet fra Savalen ca. 4 km. Fulgte sti til topps. Det var hett i skogen og hustrig på toppen, så besøket ble kortvarig. Kom over flere rypekull med nervøse mødre som jeg fortet meg forbi. Tok en pause på Savalen før jeg la ut på ny tur; først på setervei mot Fiskviksætra, deretter sti og så bushing rett opp på snaufjellet. Videre inn til Kvanntjønnfjellet var det lettgått. Mot Bratthøa fulgte jeg noen tråkk til jeg kom innpå merket sti. Det var mye hestetråkk inni her. Da det gjensto 1,3 km til Bratthøa kom det varslede uværet med styrtregn, lyn og torden, men heldigvis bare en byge, og jeg valgte å fortsette. Det ga seg før jeg nådde toppen, men jeg var akkurat i grenseland mellom fint og dårlig vær. Ned igjen raskeste vei til Savalen.

8 km av dagens turer var sykling.

Mot toppen av Rødalshøa.
Utsikt vestover fra Rødalshøa.
Mot Savalen og Tron fra Rødalshøa.
Kvanntjønnfjellet med Rødalshøa bak.