Turer i Ringeriket (09.05.2020)

Ascents Rokofjellet (892m) 09.05.2020 13:59
Langtjern parkering (690m) 09.05.2020
Strandekollen - sti fra vest (280m) 09.05.2020
Strandekollen p-lomme (275m) 09.05.2020

I dag var det spådd ganske greit vær i Ringeriket. Vi valgte derfor å ta turen dit for da fikk vi også reist innom og hentet fjellskiene i Bagn.

Dagens første tur ble også dagens fineste. Vi brukte felleskiene og gikk i nykjørte løyper til Høgfjell. Det var selvfølgelig noe sugeføre, noe som gjorde det litt ufordrende å kjøre nedover. Det var veldig flotte omgivelser i dette området, og toppen hadde god sikt 360 grader. Det var litt vind, men den var heldigvis ikke så kald.

På vei opp til Høgfjellet

Dagens andre tur tok vi på truger. En veldig kurant trugetur. Det var litt utsikt fra toppunktet.
Vi var litt usikre hvor vi skulle kjøre for å gå på flere turer. Valget falt på nordvestsida av Sperrillen, fordi Google maps fortalte oss at da kunne vi fortsette kjøreturen nordover for å komme til Nes. Dette viste seg ikke å stemme. Det gikk bare sykkelvei nordover fra øybergene. Derfor ble det en lengre biltur hjemover når vi var ferdig med turene. Dette visste vi ikke før vi var ferdig med sjette tur, men vi valgte likevel å ta med oss Storøya når vi var i nærområdet.

Utsikt til Sperrillen på vei opp til Veslefjell
På toppen av Veslefjell

Turen til Strandekollen var en fin fottur der vi stort sett gikk på sti. Vi valgte å gå litt utenom stien pga våte partier. En flott utsiktsplass mot Sperrillen et sted på turen. Også noe utsikt fra toppen.

Vårtegn på turen til Strandekollen
Utsikt på vei opp til Strandekollen
Toppen av Strandekollen

På Elsrudkollen måtte vi igjen bruke trugene for å komme oss til toppen. Vi måtte av med trugene på ett parti både opp og ned.

Skarrudkollen var en litt kuppert tur. Her fulgte vi sti nesten opp, men måtte gå litt i terrenget da stien ikke gikk oppom toppunktet. Ingen utsikt fra toppen.

Den nest siste turen til Råhaugen ble dagens mest kronglete tur. Det vått og en del snø, så det var en tung fottur. Truger hadde ikke fungert. Vi hadde sett for oss å krysse elva over ei inntegna bru på kartet. Den var ødelagt og skapte noen utfordringer. Ingen utsikt fra toppen.

Storøya ble dagens siste og korteste tur. En kurant fottur i terrenget.

Vi rakk akkurat butikken i Nes før den stengte kl. 23.00. Klokka ble rundt 00.30 før vi var hjemme i Slidre. Det ble en veldig flott dag i Romerriket.

Brua vi hadde planlagt å krysse for å komme oss til Råhaugen
Hans Thorvald krysser Killingtjernelva for å komme seg til Råhaugen
Trygt over på den andre siden av elva