Værøy (18.05.2019)

Hornet (346m) 18.05.2019 18:56
Håen (438m) 18.05.2019 19:42
Visits of other PBEs Gångskaret parkering (46m) 18.05.2019 21:14

Å komme til Værøy i sol var helt vidunderlig. For et praktfullt paradis!
Vi spiste niste og is utenfor Coop prix, før vi gikk for å sette opp teltet. Deretter gikk vi i vegen på tur, der hovedmålet var Nordlandsnupen - øyas høyeste topp. Vi gikk i retning Breivika, der de kritthvite strendene og det blå havet var et vakkert skue. Vi gikk opp i Kalvskaret, og det var en jevn stigning med nydelig utsikt i alle retninger. Like under toppen måtte vi et lite stykke ned før vi kom opp til selve varden og toppen.

Nordlandsnupen i bakgrunnen
Kalvskaret
Utsikt fra Nordlandsnupen

Etter Nordlandsnupen gikk vi videre til Gjerdheia. Det var litt vanskelig å følge stien opp til denne toppen. Et relativt flatt parti før vi kom til toppen. Hans Thorvald og jeg tok en matpause på vei ned fra Gjerdheia, og her diskuterte vi veien videre. Vi ble enige om å prøve oss på Måhornet ved å gå via Eidvika. Vi satte igjen sekker i skardet ned under Hornet. Turen til Måhornet innebar en del høydemeter ned til havet, og et langt strekke på sti. Denne stien viste seg å være svært kupert, og lengden på turen + lite vann, gjorde at vi valgte å snu. Denne bomturen tok oss ca 2 timer. Vi gikk tilbake til skardet under Hornet, og gikk derfra opp til denne toppen. Videre holdt vi et raskt tempo til Håen. Der var det en plakat som viste at det gikk en sti fra Håen og videre til Måhornet. Dette var nytt for oss, og hadde vært fin kunnskap og hatt på forhånd. Dette kunne bidratt til at vi kunne nådd Måhornet. Likevel var jeg storfornøyd med dagens tur. Værøy er ei veldig flott øy, som jeg gjerne drar tilbake til.

Nordlandsnupen
Hans Thorvald på Gjerdheia
Utsikt over Værøy
Skardet vi gikk ned og opp i da vi forsøkte oss på Måhornet
På vei til Måheia
Det ble etter hvert mer skyer, her fra nedunder Hornet