Styggmann, Breidstulfjellet og Lushaugen (29.06.2018)

Ascents Breidstulfjellet (819m) 29.06.2018
Korpseterknatten (804m) 29.06.2018
Lushaugen (812m) 29.06.2018
Styggmann (872m) 29.06.2018
Visits of other PBEs Kroksbekk P-plass (340m) 29.06.2018
Parkering Lushaugen (567m) 29.06.2018
Styggemannshytta (871m) 29.06.2018

Styggmann - 4,5 time - 10,8 km - 643 høydemeter

I dag satte vi turen hjemover til Hamar. Det var mange timers biltur, så vi bestemte oss for å ta noen turer for å få stykket opp kjøringen. Første turen ble på Styggmann i Kongsberg. Vi valgte å følge bilvei/sti et stykke før vi skrådde oppover og gikk i terrenget. Det var ikke så veldig fint å gå i dette terrenget, så på veien tilbake ble vi enige om å følge stien. Tiltross for tungt/vondt terreng var vi heldige å gå igjennom ei ordentlig multemyr. Der var det mye moden multe, så det ble et bærstopp.

På toppen av Styggmann var det ei flott hytte, og utsikten var også fin. Det var flotte omgivelser, og god sti så lenge vi valgte å følge denne tilbake. Vi fant ut at vi ville prøve å komme på en topp til, så vi bestemte oss for å forlate stien og bestige Breidstulfjellet. Det var litt kronglete å gå opp, men det gikk greit. Veien ned ble i stedet veldig utfordrende, og vi brukte mye tid for å komme tilbake til stien. Når vi var tilbake på stien så det ut som jeg hadde vært i et katteslagsmål. Jeg hadde mye skrammer av terrenget vi hadde gått i. Tilbaketuren til bilen gikk greit så lenge vi hadde sti å gå på.

Lushaugen - 1t og 4 min - 6 km - 236 høydemeter

Etter å ha stoppet for å spise middag i Jevnaker, bestemte vi oss for å ta en siste tur. Vi kjørte til parkeringen på Lushaugen, og ble litt skuffet for at bommen var stengt innover og vi måtte sette igjen bilen der. Vi gikk i høyt tempo hele turen, og det var fin vei/sti og følge. Den siste km jogget vi.

Utenfor hytta på toppen av Lushaugen