Falketind (07.08.2020)

Ascents Falketind (2,067m) 07.08.2020

Ettermiddagstur til Falketind

Falketind ute av tåka dagen etter turen

Planen var å bestige Falketind lørdag 8.8.20, men da vi satt og drakk kaffe på Odds hytte på Beito etter å ha feiret hans 69 års dag kvelden før, sjekket vi yr.no. Værutsiktene var atskillig bedre fredag enn lørdag, så vi spiste en rask frokost, pakket og dro avgårde, Odd, Per, Carlos og Knut.

Klokka var blitt 14 før vi tok fatt på lia opp i enden av veien i Koldedalen. Man skal ikke følge stien mot Uranostind/Skogadalsbøen, men fortsette mot hytta og ta av på skrå oppover lia til høyre fra veien.

Fint å gå oppover og over kanten ned til breen. Der tok vi på klatreseler, stegjern og festet oss i tauet. I hånden isøks. Fulgte tråkket bortover breen, under åpent blåisfelt og opp til den høyre av to snørenner som går mot det laveste punktet på ryggen til høyre for Falketind.

Derfra kløv vi oppover med løpende mellomforankring til toppen av fjellveggen. Klatring grad 2.

Vel oppe ble det litt drikke der vi satte fra oss sekkene før vi startet på den 40 min enkle rusleturen opp til topp-punktet. Ingen vind, helt tørt fjell, men tåke på toppen.

Ned valgte vi å rappellere det første og siste stykket til breen.

Nydelig tur nedover breen i flott kveldslys og vi nådde veien før det ble helt mørkt ved 23-tiden.

Opp med teltene i lys av hodelykter og middag ved midnattstider etter en flott tur.

Per, Knut og Carlos med sitt flagg fra Chile
Odd i rappell
Blåisen på Falkbreen under Falketind

2017
Dette var andre gang vi førsøkte å nå toppen av Falketind. 23.09.2017 gikk Odd, Per, Anders og Knut Normalveien i nysnø. Brukte veldig lang tid i snøen forbi Første- og Andrevannet. Den gang lå den store snøfonna der, som vi også brukte tid på å forsere. Lunsj ved vakre "Oasen" og opp til Stølsnosbreen i fint vær, men på grunn av at vi hadde brukt så lang tid, måtte vi snu. Den gang startet vi kl 9 og var ikke nede ved bilen før kl 20. Kveldene er ikke så lange og lyse i slutten av september, så da var det nesten mørkt.