Stetinden ved Leirvassbu (25.08.2019)

Ascents Stetinden (2,020m) 25.08.2019 11:00
Søre Stetinden (1,985m) 25.08.2019 11:00

RUSLETUR TIL STETINDEN

Etter en dag i tåke og bløt nysnø på tur til Vestre Skardstind, var det fint å rusle på tur til Stetinden i sol og varmt sommervær. Siden vi har vært på den andre Stetinden i NordNorge, var det viktig også å besøke denne flotte fjelltoppen med samme navn.

Per hadde reist hjem for å jobbe mandag, mens Odd og Knut hadde tatt fri både fredag og mandag denne siste helgen i august 2019.

Vi teltet 2 netter inntil elva Leira 1 km nedenfor Geitsetra, så vi kjørte opp til Leirvassbu ved å bane oss vei gjennom en kuflokk som fant det smartest å gå midt i veien.

Turen til Stetinden bør få mer oppmerksomhet. Det er en fin og variert tur som veldig mange kan gjennomføre. Her starter man på grusvei inn Gravdalen, fortsetter på sti oppover på mykt og godt underlag, følger så vardene opp i ura til to små fine vann (her må det være fint å bade en varm sommerdag) og videre opp til Søre Stetinden 1985 moh. Derfra en fin egg bortover og ned til laveste punkt mellom toppene. Her kom det et skikkelig vindkast, så vi måtte dukke ned mellom noen steiner.

Stetinden 2020 moh

Det siste stykket til toppen ser verre ut enn den er. Det er veldig lett å komme både opp og ned, mye lettere enn det siste partiet på vei til Kyrkja, som en del synes er litt guffent og utsatt.

Akkurat som i Øst-Jotunheimen, der ALLE går Besseggen, mens Knutshø er en vel så fin tur, ligger Stetinden og får nesten ikke besøk sammenliknet med Kyrkja.

Flott utsikt mot Smørstadbreen fra Stetinden
Knut og Odd på Stetinden ved Leirvassbu. Bildet er tatt av en ung tysk alpeguide som var på toppen samtidig med oss 68-åringene