Surtningssui 2368 moh på ski (10.05.2002)

Ascents Surtningssue (2,367m) 10.05.2002
Austre Surtningssue (2,078m) 10.05.2002
Surtningssuoksle (2,222m) 10.05.2002

Under fjorårets vårtur til Nautgardstind og Besshø ble planen lagt. Surtningssui fra baksiden skulle vi ta med ski på bena.

Adkomst opp snøbakken på høyre side

Baksiden, ja hva er nå det på en fjelltopp? Når det gjelder Surtningssui, bestiges den for det meste fra Memurubu om sommeren av glade vandrere.

Vi ville derimot ta den om vinteren fra nordsiden. Fra toppen av Besshø så vi i fjor den lange hvite flaten som reiser seg 1000 meter opp fra Russvatn.

Som sagt så gjort.

Odd, Magne og Knut dro av gårde via en hytteovernatting på Beito med bil over Valdresflya Kr Himmelfarts dag 2002, nærmere bestemt 9. mai. Der elva kommer ned fra Russvatn, parkerte vi og labbet avgårde på snøklatter opp kjerreveien til Russvatn. Sikkert 50 ganger av og på med skia med tung ryggsekk på ryggen!

Vel framme ved hengebrua over oset ved Russvassbuivar det greit med en liten rast, før vi nølende gikk på land langs vannet Russvatn. Om ikke lenge prøvde vi oss på isen og det gikk fort unna mot vest og glitrende fjelltopper i vårsola.

Teltet ble satt opp ved Blåtjørnodden, på en stor bar flekk like ved en frisk og innbydende liten bekk.

Basecamp ved Russvann i Jotunheimen. Magne drikker en kopp kaffe.

Morgenen etter kom det en regnskur, så vi drøyde starten på turen opp mot Surtningssuis topp. Vi slapp å ha med klatreutstyr for denne toppen er ikke noe vanskelig å komme seg opp på. Den krever bare en lang skitur for å nås.

Teltet ble stående og vi ble gående, oppover og oppover til vi kom oss opp over 2000 meter. Der rastet vi, var innom et par tre høyder, hvorav den høyeste er 2.222 moh.

Men hvor var toppen? Det så ut som den laget sitt eget vær, for innhyllet i en skydott var den i hvertfall.

Vi tok peiling på en hvit bratt bakke opp over en snøleppe og jommen var det ikke en mulighet, men der måtte vi holde tunge rett i munnen.

Opp på kammen og fram med kamera og om litt var toppen besteget i tjukk tåke.

Her hadde Venstremannen Johan Sverdrup uttalt seg om at dette var Jotunheimens beste utsikt. Og vi så ingenting. Nei nei.

Ned bar det og god tid hadde vi så litt klyving i bart fjell kunne friste. En avbåst rigg lå der østøver og bare ba om å kjelt med. Av med skiene og avsted det bar. Det var godt å ta i fjellet igjen. Årets første klatretur tok vi bort til 2078 moh i retning Besshø. Anbefales!

Hjemturen ble helt fantastisk! En 1000 meter lang nedoverbakke med fin styresnø. Vi suste og suste nedover, ikke bratt, men herlig!