Store og Midtre Rauddalseggje (16.09.2017)

Ascents Midtre Rauddalseggje (2,016m) 16.09.2017
Store Rauddalseggje (2,168m) 16.09.2017
En flott høstdag i midten av Jotunheimen (føles ihvertfall sånn). Gikk fra Olavsbu i 10-tiden og fulgte stien mot Leirvassbu et lite stykke før vi rundet oppover til høyre for å komme inn i Skarddalen.
På vei ned den lille breen i starten av Skarddalen er det en fordel med stegjern. Småbratt og etterhvert isete.
Vi holdt oss et lite stykke oppe i lia og svingte etterhvert oppover på svaene til vi møtte på breen. På med stegjernene igjen og så bar det oppover til vi kom opp i skaret mellom Midtre og Store Raddalseggje. Det var vinterlige forhold og på toppen av Store ble det ganske kjølig.
Ned igjen i skaret og så opp på Midtre. Klyvepunktene oppover ble krevende nok på glatt og snødekket underlag.
Retur samme vei.
Store Rauddalseggje sett fra Midtre Rauddalstind
Midtre Rauddalstind sett fra oppstigningen til Store.
Utsikt fra Store Rauddalstind mot Rauddalstinder og Hurrungane (bl.a.) langt der borte.
Morgenstemning ved Olavsbu. Sjogholstind koser seg i sola
Fra Store Rauddalstind mot Gjendealper
Kveldsstemning ved Olavsbu. Store Rauddalseggje til venstre, Gjendealper langt der borte og Sjogholstind til høyre.