Kvinnherad / Ullensvang: Skyrdalssåta (19.09.2022)

Start point Jukla kraftstasjon (765m)
Endpoint Jukla kraftstasjon (765m)
Ascents Skyrdalssåta (1,153m) 19.09.2022 10:55

Kjørte fra hytten i Strandebarm til Tørvikbygd, fergen til Jondal og derfra gjennom en 10 km. lang tunell til Nordrepollen i Mauranger. Der går det en anleggsvei opp i fjellet til Jukla kraftstasjon 765moh. der vi parkerte. Veien går videre oppover til 1150hm. og så litt ned til Juklavatnet der det er en stor demning. Denne veien er kjørbar men skiltet med forbudt skilt. Veien var tidligere stengt med bom men bommen er nå fjernet men stativene står. Veien er grovgruset i det nederste partiet men etter å ha passert Botnatjørna var veien fint gruset helt opp. Ut fra spor i grusen blir veien brukt en del, men den er ikke sikret mot høye stup. Tar man sjansen og kjører opp sparer man 4 km en vei, og derfra er det mange PB. topper som er mye lettere tilgjengelig. Vi traff på en bil på vår spasertur opp veien. Fortsatt snø i halve veibanen i et parti men spor forteller at noen har tatt kjangsen og kjørt forbi.

Fra Jukla Kraftstasjon, den nesten utilgjengelige Rappakruna i bakgrunnen.
Botnatjørna. Alternativ tur til Botnabrea, runder rundt vannet venstre side og passere under fjellet midt i bilder til høyre side og inn i en morenedal til brefallet
fra Botnatjørna, veien slynger seg videre oppover midt i det grå berget
Botnabrea sett fra veien oppover
her er vi opp på veiens høyeste punkt 1150hm. og på vei videre ned til Juklavatnet
Juklavatnet, jeg ble positivt overaskende hvor fult det var med vann selv om myndighetene skriker over vannmangel til strømproduksjonen. Vannet kan tappes 110m. mens det nå var maks 20m. nedtappet.

Ved demningen ga fruen seg mens jeg fortsatte over demningen mot mitt mål Skyrdalssåta. Det er ikke mange meterne fra demningen bort til toppen men først måtte jeg krysse Skyrdalsskaret. Her ble det en del frem og tilbake for å finne en sikker vei ned. Veien opp på andre siden var mer krevende da der var mer løs stein og små våte klyveberg som måtte passeres. Fulgte delvis et svakt dyre tråkk oppover. Passerte også noen armerings bolter i fjell som Runemb (Rune Blomberg) kommenterte ved sin tur 07.11.2014, var montert tau i. Jeg fant ikke tau i boltene på min tur, men det er 8 år siden han gikk der. Toppen er flat og fin og det er 2 knauser som er tilnærmet like høye. Den sydligste har en mindre varde mens den nordligste er PB toppen der grensen mellom Kvinnherad og Ullensvang går. Høydedata viser at denne toppen er 0,4m. lavere. Jeg plasserte en mindre stein på PB knausen.

Skyrdalssåta sett fra østsiden av skaret
nede i Skyrdalsskaret er det sti opp fra Skyrdalen
Skyrdalsskaret med stien som fortsatte ned mot Kvandal

Den gode stien i Skyrdalsskaret kan vare et resultat av at kraftlinje gjennom dalen ble skiftet ut og oppgradert i sommer.

Skyrdalssåta fra vardeknausen mot PB knausen
Kvanngrødhorga og Langevatnet fra Skyrdalssåta
Nordre Folgefonna med litt av Juklavatnet fra Skyrdalssåta

Så var det å komme seg tilbake før fruen ble alt for utålmodig.