Bergen: 3 småtopper i Drotningsvik (10.01.2022)

Start point Janaveien (59m)
Endpoint Janaveien (59m)
Ascents Ramsvikhaugen (69m) 10.01.2022 10:42
Storhaugen (36m) 10.01.2022 11:06
Skipparhaugen (64m) 10.01.2022 11:30

Parkerte på toppen av Janaveien ved en liten grusbane. Sti til Ramsvikhaugen begynner ved sydsiden av grusbanen. Grei sti til toppen. Litt begrenset utsikt over innseilingen til Bergen grunnet en del skog. Er registrert som kulturminne.

Ramsvikhaugen med fundament til Peilestasjon fra andre verdenskrig

Videre til fots gjennom boligområder til Søre Drotningsvika der jeg var nede på kaien for å se om det lot seg gjøre å ta turen ut på neset der det skal ligge en bunkers fra andre verdenskrig. Sløyfet det, svært bratt men det så ut som om det var spor et lite stykke der det var vegetasjon mot en liten hylle som ledet mot neset. Jeg gikk opp igjen mellom bolighusene til nordsiden av ryggen og opp på Storhaugen. Fin utsikt. Gikk videre mot sydtoppen der den store høyspentmasten som gikk over fjorden til Sotra sto og som nå skal erstattes med et av bropilarene til den nye Sotrabroen. Prøvde meg nedover mot bunkeren men ga meg. Tror tilkomsten går fra kaien.

Storhaugen

Derfra videre til siste topp Skipparhaugen. Krysset under Sotrabroen og på en gangvei opp til broen og derfra nordover på ryggen til toppen. Svak tråkk opp. Fin utsikt fra bart fjell.

Skipparhaugen.

Så ble det retur gjennom boligområdene på lite trafikkerte veier til turstart.