Osterøy: Raudskredbruna fra Vassdal (10.10.2020)

Start point Sluppatjørna (355m)
Endpoint Sluppatjørna (352m)
Ascents Raudskredbruna (722m) 10.10.2020 14:13
Visits of other PBEs Raudskredvarden (686m) 10.10.2020 14:36

Det ble tur til Raudskredbruna på en mindre brukt sti, den begynner inne i gamleveien som går gjennom Vassdal hyttefelt til Vassdal gårdene. Stistart er merket med et gammelt skilt med svak tekst Rispingen. Et stykke oppe i lien kom vi til en større elvekulp, her tok vi av fra stien og krysset elven. På andre siden forsvant stien og det ble litt kaving før vi kom inn på stien litt lengre oppe. Skulle ha fortsatt på stien litt lengre før vi krysset elven. Stien vi kom inn på er nå merket med gule bånd i trærne og skal hvis føre til Rispingen. Lenge oppe i lien kom vi til et karakteristisk grått berg når vi ser det nedenfra, er merket med høyde 475 på kart. Vi tok en avstikker opp på berget som ikke var like grått ovenfra. Lokalt navn på berget er Longtihottn.

Stistart med gammelt turskilt
Elvekulpen der vi krysset elven.
Inne på sti igjen som nå er merket
Longtihottn sett fra søkket i bakkant.
Longtihottn 475  der jeg fikk ordnet småvarden som var ødelagt.
Longtihottn 475 der jeg fikk ordnet småvarden som var ødelagt.

Videre oppover og etter kort tid tok vi til høyre mens merket sti gikk til venstre. Stien vi valgte forsvant ganske raskt og det ble da rett oppover gjennom smågress og lyng til vi nådde toppen Raudskredbruna.

Raudskredbruna med Bruviknipa i bakgrunnen.

Videre forbi Brunatjørna til Raudskredvarden.

Raudskredvarden med utsikt mot Stanghelle
Ned igjen fulgte vi hovedstien til vi var nesten nede ved Olsnesnipa 532. Der tok vi nedover en rygg som går mot nordvest, oppdaget at vi var på feil rygg og måtte krysse et lite søkk for å komme på den rette ryggen som er vardet og går ned i Geitabotnen. Vi tok av fra ryggen mot Olsnessætra, her skulle det gå en sti men den er nå helt gjengrodd. Fra den nederste hytten kom vi inn på fin sti som førte oss ned til veien og ikke langt fra der vi startet turen.
På vei nedover ryggen som fører til Geitabotnen
Utsikt mot Storavatnet
Litt av Bruviknipa med solnedgangen

En grei tur rundt Gjeitabotnen på gamle sti trasser som er lite eller ikke i bruk.