Masfjorden: Vardefjellet 513 fra nord (15.06.2020)

Start point Breimyra (121m)
Endpoint Breimyra (121m)
Ascents Vardefjellet 513 m i Masfjorden (513m) 15.06.2020
Lykelen (413m) 15.06.2020 10:10

Tur til Vardefjellet i Masfjorden. Kjørte til Masfjordnes og litt videre til Breimyra der jeg kjørte opp en grusvei til det øverste huset i boligfeltet. Parkerte der skogsveien begynner. Solid port over veien med kyr på andre siden. Det sikreste var å klyve over porten slik at jeg ikke slapp kyrene gjennom grinden. Fulgte skogsveien til endes og videre på god sti som var merket og vardet oppover. Stien førte med ut på et fint utsiktspunkt kalt Lykelen 415 der det var plassert en vindmåler med solcelle. Er det kartlegging av vindforholdene til ny vindmøllepark?

Skogsveien fra Breimyra
Merket og vardet sti til Lykelen 415
Utsikt fra Lykelen mot Duesund
Utsikt fra Lykelen mot Ådneburen
Videre til dagens turmål Vardefjellet var det sporadisk varder og litt sti, mer dyretråkk etter storfe som har gått oppover til en støl merket Såta.
Såta

Derfra små kupert til toppen som er kledd i grønn vekst med tett av molteblomster, mens fjellet rundt er mye mer karrig med mye fjell.

Såta sett fra nord
Vardefjellet, eller heller Moltefjellet
Merkelig med en topp kledd i molteplanter.
Vardefjellet 513

Returnerte samme vei, hadde planer om et fjell til men det ble nok sol og varme denne dagen.