Bjørnafjorden: Steinen i tidligere Fusa kommune (21.05.2020)

Start point Markus (129m)
Endpoint Markus (129m)
Ascents Steinen (439m) 21.05.2020 12:24

Kjørte til Sævareid og videre en bratt vei opp til Markus. Parkerte ved første huset der det er en ny planert plass etter opprusting av vei og elveløp grunnet storflom i fjord høst. Gikk litt ned igjen til en trafoboks der elbov fant en sti på hans tur i 2016. Jeg fant ingen sti men fulgte hans trasse og litt oppe i skråningen kom jeg inn på dyretråkk som jeg fulgte oppover. Forbi førte bratten kom jeg opp i et slakkere terreng der det var ryddet for skog og fint å gå. Ser sporene mine gikk i dvale her men jeg holdt litt til høyre for streken. Lengre oppe passerte jeg på litt avstand en tømmerhytte - jakthytte? Toppen var ganske flat med småskog og jeg så ikke den store toppvarden før jeg var helt innpå den. Ligger en glassflaske med bok inne i varden, bekreftet mine antagelser at denne toppe har få besøk. Dårlig med utsikt på toppen men Sævareid dukket opp innimellom på vei oppover. Ned igjen fulgte jeg ryggen lengre ned men dette var en dårligere trasse en opp, ble vel bratt med ullent terreng nedre del.
Kom i snakk med 3 turgåere da jeg kom ned til bilen, en av dem hadde vokst opp på Markus og da jeg fortalte at jeg ikke fant sti til Steinen syntes hun ikke det var så rart for der gikk ikke folk på tur.

Toppen på Steinen med sin store varde
Det ble en selfie på toppen da det ikke var noen utsikt her fra.