Bergen: Tur på Korsneset, Veten med 3 småtopper (13.05.2020)

Start point Korsneset (35m)
Endpoint Korsneset (35m)
Ascents Veten i Fana (172m) 13.05.2020 10:22
Leirvågfjellet i Fana (153m) 13.05.2020 10:56
Moldstigahaugen (136m) 13.05.2020 11:21
Nonkletten (141m) 13.05.2020 11:45
Visits of other PBEs Korsneset p-plass (35m) 13.05.2020 09:56

Tur til Korsneset der det er lagt inn 2 nye PB topper, Moldstigahaugen 136 og Nonkletten 141.
Kopierte rute og beskrivelse til geirmy (Geir Myklebust) tur den 10.05.2020 og fulgte den på de 3 siste toppene. Kupert og rotete terreng, anbefaler å følge stier der det er.

Veten

Fulgte god sti fra høyeste punktet på skogsveien. Veten består av 2 topper med 35 m. avstand og med et lite søkk mellom. Måler samme høyde på kart. Nordtoppen har best utsikt og ligger ut mot et stup, mens sydtoppen har en støpt Bergensvarde og ligger inne i småskog.

Veten, nordtoppen
Veten sydtoppen
Marsteinen fyr og syd på Øygarden (tidligere Sund) zoomet
Lyderhorn og Ørnafjellet, zommet

Leirvågfjellet

Tok svak sti opp fra skogsveien der jeg kom ned fra Veten. På toppen er det et stålfundament til et eller annet.

Høyeste punkt på Leirvågfjellet, bilde tatt fra stålfundamentet.
Stålfundamentet på Leirvågfjellet
Veten fra Leirvågfjellet

Moldstigahaugen

Videre til Moldstigahaugen var det småkupert og dårlig med sti, noen steder dukket sti opp for så å forsvinne brått igjen. Kom inn på god sti øst for toppen, der det gikk en svakere sti opp til toppen.

Nonkletten

Fulgte god sti til Nonkletten der det var god utsikt, spesielt mot syd.

Utsikt fra Nonkletten

Fra toppen på Nonkletten går det stien videre ned mot vest, men jeg fulgte sporene tilbake til øst for toppen og videre sydover i kopierte GPS spor. Stien forsvant nede i skaret og jeg måtte gjennom tett ung granskog før jeg kom meg ned til veien. Ikke den beste rutevalget her.