Bergen: Tjørnhuk og Tobrik i Kanadaskogen (14.01.2020)

Start point Søre Tennebekk (60m)
Endpoint Søre Tennebekk (60m)
Visits of other PBEs Tjørnahuk (91m) 14.01.2020 12:21
Tobrik (139m) 14.01.2020 12:35

Parkerte ved Søre Tennebekk og fulgte ny turvei inn til Svartatjørna der det er bygget ny gapahuk som har fått navnet Tjørnahuk, er registrert som PB rasteplass.

Tjørnahuk
Svartatjørna

Fra Tjørnahuk hadde jeg tenkt meg opp til den store steinen som ligger helt ute på stupet øst for Storamyra, ligger inne som PB turmål med navn Tobrik. Kunne ikke finne navnet på kart, men fikk treff ved søk på nettsiden http://www.westcoastpeaks.com/Peaks/gravdalsfjellet_181005.html. og ved link til turen Tobrik fra bruker HHauser (Helwig Hauser). Etter det jeg kan tolke er navnet privatsatt som forkortelse fra The Other Big Rock In Kanadaskogen (TOBRIK)

Tobrik er en enorm stein, her zoomet bilde nede fra Tjørnahuk.

Var usikker på trasse valget opp men fant en sti helt i nordenden av Storamyra som gikk bratt opp gjennom skogen. Grei sti i starten men den delte seg stadig vekk i mindre stier, jeg holdt retningen og kom meg til steinen på sti. Det var egentlig overraskende lett å komme seg opp.
Steinen er delt i to og den største delen ligger helt ut på stupet og den andre delen støtter den på baksiden. For å komme seg opp på toppen av denne steinen trengs klatreutstyr og trolig klatreerfaring.

Tobrik  nevnt som (Stora-Tobrik og Vetla-Tobrik) på nettsiden fra 2005
Tobrik nevnt som (Stora-Tobrik og Vetla-Tobrik) på nettsiden fra 2005
Ikke lett å få dokumentert størrelsen på denne steinen