Os: Tur til Lysøya. Os ≥ 50m pf. komplett igjen (15.08.2019)

Start point Buena kai (1m)
Endpoint Buena kai (1m)
Ascents Lysøya (75m) 15.08.2019 11:19
Visits of other PBEs Lyseklostertårnet (72m) 15.08.2019 10:56

Min første tur til Lysøya der Ole Bull hadde sin sommerbosted. Flott øy med fine badeviker, båthavner og 13 km. med spaserveier over hele øya. Skyssbåten Ole Bull går fra Buena kai til øya fra 18 mai til 31 august.
Høyeste punkt på øya Lysøya også kalt Furulunden har høyde 75m. Er ny PB post og inne i Os ≥ 50m pf. listen. Tårnet på øya er et støpt utsiktstårn med trapper utvendig og utsiktspunkt på toppen. Foten av tårnet viser 72,5m. og med tårnet på ca. 5m. er vi oppe på 77m. som er 2 m. høyere en Furulund. Regner med at toppen på dette støpt tårn ikke gjelder som høydedata, selv om de reklamerer med at dette er det høyeste punktet på øya.

Skyssbåten Ole Bull til kai på Lysøya. Ole Bull sin sommerhus i bakgrunnen.
Fine spaserveier, ikke alle like fine som her.
Sti opp til Furulunden
Utsiktspunkt rett før Furulunden
Toppen på Lysøya også kalt Furulunden.

Videre på spaserveier til Lysegrotten og så til Tårnet.

Tårnet, på toppen er vi høyere en Furulunden.    Flott utsikt fra tårnet. La tårnet inn som PB utsiktspunkt.
Tårnet, på toppen er vi høyere en Furulunden. Flott utsikt fra tårnet. La tårnet inn som PB utsiktspunkt.

Turen gikk så videre til Ole Bull sin sommerbolig. Flott hus, var ikke inne, får ta en ny tur når det passer seg.

Ikke alle tok skyssbåten til Lysøya