Os: Grønhovda (22.01.2019)

Start point Hatlelio parkeringsplass (74m)
Endpoint Hatlelio parkeringsplass (74m)
Ascents Grønhovda (250m) 22.01.2019 12:54
Visits of other PBEs Hatlelio p-plass (74m) 22.01.2019 11:44

Kjørte inn til Hatleia og parkerte på stor parkeringsplass tilrettelagt for tur brukere merket til Gaasand, Hatleiia og Raudlio området. Første gang jeg var der inne, og jeg hadde ikke bestemt helt hvilke tur rute jeg ville ta. Jeg fortsatte på vei til gården på Gåssand og vider på vei (åpen bom) til Os Elverk. Det var bilspor helt til kraftstasjonen, men usikker på om veien er åpen for almen bruk. Ved kraftstasjonen tok jeg over elven på gangbro og fulgte sti opp til demningen. Her tok jeg oppover dalsøkket mot Øvreeidshalsen for det meste uten sti. Mye rotvelt oppover og jeg holdt meg mest ute på ene siden der det var minst hindringer. Så at det var sti enkelte steder men vanskelig å se grunnet snøen. Oppe på det høyeste partiet i dalen var det tydelig sti som gikk nedover retning mot Øvreeidstjørna. Jeg tok til høyre opp lien mot Grønhovda der jeg syntes det var lettest å ta seg frem. Mye skog på toppen med sterkt begrenset utsikt. Tok samme veien ned igjen. Ikke den mest spennende toppen jeg har vært på, men kan være ok for folk som elsker skog og div. hindringer.

Infotavle og godt turkart ved parkeringsplassen
Her har jeg passert gården på Gåssand.
Gammel sag ved utløpet av Sagelva
Rett før kraftstasjonen passerte jeg et småbruk merket Bastiansmyra på kart.
Broen jeg brukte nede ved kraftstasjonen
Demningen, her sluttet stien for meg. Tok opp lien til høyre
Ikke det beste terrenget oppover til Øvreeidshalsen
Toppen på Grønhovda

Turkart ved parkeringsplass viser mange turmuligheter her inne og jeg kommer til å ta en ny tur inn her for å få med meg de 2 siste toppene på Os ≥ 50m pf. og bli mer kjent i området.
hbar (Harald Barsnes) har en lengre tur her inne den 29.04.2018 med fyldig tur info.