Os: Åsen, listen Os≥ 100m pf. komplett (19.10.2018)

Start point Søfteland (50m)
Endpoint Søfteland (50m)
Ascents Åsen (181m) 19.10.2018 13:24

Åsen 181 er for meg siste topp på listen Os≥ 100m pf. Jeg har lest flere tur-rapporter og alle jeg har lest har tatt turen fra nord, med rapport heller dårlig fremkommelighet. Jeg tenkte da at jeg ville prøve fra syd og kjørte inn i boligfeltet på Søfteland og parkerte der. Tok ned til Os elven der det er avmerket en bro over elven. Her kom den første hindringen, broen så svært råtten ut og det sto store fareskilt at broen er farlig og bruk av broen er på eget ansvar. Vurderte å snu og gå til kjøreveien som ligger lengre syd. Gikk først ned til elven og så under den, der lå det 2 store rustne stålbjelker. Gikk derfor forsiktig over broen der stålbjelkene lå under, men bestemte meg for at jeg går ikke over her når jeg kommer tilbake. Etter at broen var passert fulgte jeg traktorveien nordover. Den er lagt i bunnen av et dalsøkk og er svært bløt flere steder.

Første hindring broen over Os elven som jeg gikk over etter lengre betenkningstid.
Nytt hinder på vei til Åsen. Fant raskt ut at det var like bløtt i terrenget ved siden av veien.

Jeg søkte etter hvert opp i lien for å unngå myrpartiene, traff på hjorte sti og fulgte denne gjennom skog og kratt. Etter hvert også mye rotvelte.

Nye hindringer på vei mot toppen på Åsen
Toppen ligger rett bak denne roten.
Toppen på Åsen. Det ligger rester etter en påbegynt gapahuk her, presenning og en stor stabel med hunved. Skjønner ikke hvordan de har fått hunveden opp her.

På vei ned igjen ga jeg opp forsøkene med å unngå søle oppetter anklene, her var det bare å komme seg tilbake. Gikk forbi den farlige broen og gikk til gården og broen som bonden bruker.

Denne broen bør brukes.
Os elven, en av få lakseelver nært Bergen

Vet ikke om jeg vil anbefale denne ruten til topps, men hvis lengre lengre tørkeperiode eller tele i bakken lar turen seg sikkert gjennomføre med litt tur glede i behold.