Stokknoken (18.05.2014)

Ascents Stokknoken (811m) 18.05.2014

Dette er Stokknoken sett fra parkeringsplassen på Storlandet. Parkering omtrent på sjønivå, så her må du slite for hver og en av fjellets høgdemeter :)

Du følger en grusvei ca 2 km, men på veien dukker noen interessante info skilt opp, så er det første gangen du går der så blir det ialletfall ikke tamt
Allerede så vidt over tregrensa så virker bilen veldig langt unna... men vi ser den :)
 Fantastisk utsikt over på Meekknoken og Averøy hele veien opp.
 Vakker dag. Freikollen omringa av Frei og Kristiansund.
 Selv om en her kunne ha gått direkte opp på Stokkknoken må en ha med seg Snipa når en først er her, så vi tok en venstre vri vi :)
Toppen av Snipa, og her er bratt. Stup rett ned!
 Du trør ikke feil her frempå kanten av Snipa!
 Etter litt utforsking av Snipa setter vi kursen videre oppover mot Stokknoken. Her er det bare å anbefale å finne beste vei opp mot toppen. Veldig dårlig merket sti. men du treffer en god sti om du sikter deg inn ca midt på fjellet når du står på Snipa. Ikke hold for langt til høyre men heller ikke til venstre vil bli bra. Så sikt midt på, Østlig kompass retning.
 Toppen av Stokknoken.
Fantastisk utsikt over hele Averøya, innover til Eide, Batnfjorden, Kristiansund, Smøla og oppover mot Trønderlag. Reinsfjellet  har du og orkesterplass til å beskue.  Du ser havet og du ser Romsdals"alpene". Helt fantastisk!
Toppen av Stokknoken. Fantastisk utsikt over hele Averøya, innover til Eide, Batnfjorden, Kristiansund, Smøla og oppover mot Trønderlag. Reinsfjellet har du og orkesterplass til å beskue. Du ser havet og du ser Romsdals"alpene". Helt fantastisk!
Utsikt innover mot Eide
 Freikollen og Kristiansund sett fra toppen
 På tur ned gikk vi strake veien ned, da terrenget er fast og stødigt.
 Da vi var nede i skogen igjen, stod den frodige bunnen i sterk kontrast til fjellets svidde/tørkede dekke. De stakkarene som skal leve av lyng/bær i år vil nok få en utfordring i sommer...

Stokknoken, helt klart en variert flott tur vi anbefaler. Med den mest fantastiske utsikt :)