Blånebba pluss Romsdalseggen (04.07.2015)  6

Rampestreken (537m) 04.07.2015
Venjedalssetra p-plass (380m) 04.07.2015

Fantastisk dag over Romsdalseggen

Sammen med turlaget "rett opp" og "full fart" hadde vi en turopplevelse av de aller beste denne dagen. Vår lokale guide fortalte gode historier om mangt og mye som hadde foregått i fjellverdenen og hadde mange gode triks på lur når det gjaldt lett klyving. Heller intet behov for turkart på denne turen da vi hadde førsteklasses info om hver en topp vi kunne se.

Vi var tre sammen som ankom Åndalsnes camping på fredag. Veldig spente! Satte opp lavo som vi alle lå i og hadde en trivelig kveld rundt spritovnen :) Avtalte med vår kjentmann at han skulle treffe oss på Åndalsnes slik at vi kunne bruke våre egne biler for å slippe unna busstransport og de største folkevandringene.

Turen startet på Venjesetra. Her hadde også Sherpaene vært og lagt ut stein i begynnelsen av stien og stigningen opp på første lia.

Stilige fosser som suste nedover svaberg på tur opp lia, vi krysse den via denne brua
ved dette "veiskillet" var det ingen tvil lenger på om sola kom til å glede oss og vi skjønte at den siste oppstigninga til Mjølvafjellet kom til å bli varm :)
Ett fantastisk skue da tåka letta og Store Vengetind og Blånebba kom til syne..
Så får vi nådde toppen eggen var himmelen blå :)
Kontraster til fjellmassivene
 Endelig over siste kneika med snø! Belønnet med fantastisk utsikt. Lengst bak Store Vengetind og Blånebba nærmest meg rett bak.
Utsikt mot Romsdalseggen og Romsdalshorn
 Videre setter vi kursen til venstre, blir nødt til å ha med oss Blånebba før vi begir oss over eggen.
Bjørn med Romsdalseggen og Åndelsnes bak seg :)
Foto tatt av Rune Berg.
Toppen av Blånebba, utsikt mot Trollveggen. Aldri sett Trolveggen fra denne vinkelen :) Foto tatt av Rune Berg.
Rune har vært å sjekket hvor ekstremruta over eggen kommer opp, samt besteget topp nr  av Blånebba ( den er 1 meter lavere enn hovedtoppen! :)
Rune har vært å sjekket hvor ekstremruta over eggen kommer opp, samt besteget topp nr av Blånebba ( den er 1 meter lavere enn hovedtoppen! :)
 Da har vi satt nesene våre i retning Åndalsnes. En eventyrlig og frisk opplevelse.
En treng nødvendigvis ikke gå hele eggen om man er skeptisk på høyder. Det er opplagt til en familierute som går mer nedi dalen. Anbefaler å gå eggen skal en ta denne turen uten tvil.
Ja der gikk vi faktisk, og enda var det mer moro igjen !
På tur med Rune :) :) :)
Siste del av eggen mot Nesaksla
Både severdighetene og mengden folk bekreftet at vi begynte å nærme oss sivilisasjonen igjen. Da var bare det mest utfordrende igjen. 700 høgdemeter med trappetrinn :)
Nedstigning mot Åndalsnes. Begynte og avsluttet turen på Sherpaenes fine arbeid, håper de fikk godt betalt.

En helt knall dag med en super turgjeng!
På toppen av det hele ble vi invitert hjem til vår guide på fantastisk middag om kvelden. En dag som skrives inn i minnet og aldri blir glemt :)
Takk til turfølget!

Flotte bilder fra en flott tur

Written by Icemann99 07.08.2015 19:12

Som alltid Karina, flotte bilder og en tur vi hjerne skulle blitt med på.

Vidar & Jorun

Flotte bilder fra en flott tur

Written by Icemann99 07.08.2015 19:12

Som alltid Karina, flotte bilder og en tur vi gjerne skulle blitt med på.

Vidar & Jorun

Fin tur

Written by miombo 07.07.2015 23:10

Ei fyldig beskrivelse med fine bilder. Va en trivelig tur.