Fantastisk rundtur på Otrøya, dag 1. (20.06.2015)  6

Ræstadhornet Sør (721m) 20.06.2015
Rørsethornet (659m) 20.06.2015

OTRØYA

Været var meldt bra og vi ankom Otrøya allerede på fredagkveld og slo leir på Sandneset camping. Anbefaler campingen, men trasig at de kun tar imot kontant betaling. Fikk utrolig nok til å nyte fredagens siste timer i sol før den gikk ned i havet.

Parkerte bilen på parkeringsplassen nedenom Røsethornet. En fin tilrettelagt parkeringsplass med van for å fylle opp flasker og spyle sko :)

Stigningen opp var bratt, men med en flott utsikt hele veien.

Fantastisk dag og med ett strålende vær!

Hadde lest litt om turen før vi dro, men da vi kom over tregrensa så den litt luftig ut, og enda luftigere skulle det bli!

Bilde tatt fra den første varden.
Første varden etter tregrensa.
 Turen opp til Røstadhornet var ikke så skarp som den så ut som, vi mennesker blir små når vi kommer opp i fjellmassivene.
 Ikke noe problem å bestige Røsethornet, kun ren nytelse av den følelsen bare fjell ved hav kan gi. Ubeskrivelig vakkert i perfekt vær.
PÅ toppen av Røsethornet står det ett gammelt skilt som viser veien videre til Ræstadhornet.....
 Og den veien så slik ut....

Hmmm.... hadde jeg sovet i timen? Skulle jeg virkelig over en travers!!?! Om jeg ikke hadde tenkt over det før, så skulle jeg i hvert fall det nå! Spenningen stiger og psyken forbereder seg på at dette skal mestres under en matbit på toppen av Rørsethornet. Men med utsikt over fine strender, blå-blått hav og de idylliske øyene utafor kysten finner man både ro og styrke. Faktisk kunne vi se helt hjem til våre egne fjell.

Spektakulær tur mellom hornene.
 Tilbakeblikk.

Resten av turen opp mot Ræstadhornet var i litt mer avslappende ganglag.
 Jendemsfjellet ruver som en pyramide i det fjerne.

Da vi nådde toppen av Ræstadhornet åpenbarte det seg bare enda mer vakker natur, vi kunne se Opstadhornet i retning Molde, og hadde ellers utsikt til alle kanter og rett ned i daler på begge sider.

Ræstadhornet
 Hele traversen mellom hornene.
Vi bestemte oss for å velge å gå videre å forsøke å komme oss ned i Vågsdalen og gå den tilbake. Dermed kunne vår eventyrlige ferd fortsette litt til under sol og skyfri himmel.

Vi valgte å gå ned rett før oppstigningen til Grøtet. Det skulle vise seg å være ett godt valg. Veldig bratt, men ikke noe problem å ferdes.
 Helt greit å komme seg ned ved denne steinurda. Traff en sti og lenger nede her.
Ræstadvatnet

Kom oss velberga ned til Ræstadvatnet, og der var det god sti videre nedover i dalen.
En tur som anbefales!

Fin fjelltur

Written by miombo 25.06.2015 21:18

Fin beskrivelse av en uventa fin og utsiktsfull fjelltur.

Sv: Fin fjelltur

Written by Karina 25.06.2015 21:22

Takk takk Rune. Så sant, uventa fin tur.