Travers av Lammanuten på ski fra Sandvik (13.02.2021)

Ascents Lammanuten (630m) 13.02.2021
Nordaust for Selstjørna (622m) 13.02.2021

Flott og annerledes bestigning av Lammanuten i kjempevær. Vi gikk på ski normalvegen fra Sandvik, men tok ned på Gåsavatnet og fikk en flott puddertur over det langstrakte vatnet og opp Gåsabrekkene. Kameraten gikk videre nordover for å få med seg Ebnenuten, sin siste 50m pf topp i Tysvær, mens jeg fikk en tre kvarters småhustrig pause i den bleike februarsola. Det sørget 10-12 minusgrader og en sørlig trekk for.

Endelig oppe i sola og åpent landskap
Mot toppen av Lammanuten med varden såvidt synlig til venstre for midten
I vestenden av Gåsavatnet med Lammanuten ovenfor
I fint driv østover Gåsavatnet med Håfjellet bakerst
Mot topp 506 moh og Håfjellet. Vi skal opp Gåsabrekkene til venstre for førstnevnte
Straks klar for Gåsabrekkene med tilbakeblikk mot østenden av Gåsavatnet
Fra toppen av Gåsabrekkene med utsikt over Gåsavatnet med Bjøllandsfjellet
Utsikten åpner seg mot Vindafjorden med Lysenuten sentralt i bildet
Høyere oppe med utsikt mot Nedstrandsfjella
På nordryggen med overblikk over Vindafjorden med Lysenuten, Gaupåsen og Grytenuten dominerende

Vel forent igjen fulgte vi nordryggen opp på Lammanuten og fikk med oss sekundærtoppen der. Litt variable snøforhold i toppområdet, men supert nedrenn i pudder litt vest for sommerløypa.

Fra sekundærtoppen i nord mot toppen av Lammanuten
Fin lunk i sola ved varden!
Mot Gåsavatnet med våre egne spor. Nedstrandsfjella og Ombo er gjenkjennelige
Flott nedkjøring i pudder

En del dyrespor etter hare, rev, smågnagere, rådyr og hjort, men ikke noe liv å se. Om lag 14 km, 700 hm og 5 ¾ timer på tur.