Tverrbytthornet fra Leirvassbu (14.07.2019)

Ascents Tverrbytthornet (2,102m) 14.07.2019

Dag 3 av sommerturen 2019.

Etter de to foregående dagenes langturer over Skardstind og Ymelstind, som primært var iscenesatt for å fullføre undertegnedes liste med de 24* stortoppene over 2300moh med pf≥30m, var turen kommet til å fullføre kameratens liste med topper over 2000moh med pf≥30m i Jotunheimen.

*I løpet av 2021 har det blitt to endringer på denne lista, ved at Keilhaus topp ble "oppgradert" til pf=34m og at Austre Memurutind ble "nedgradert" til 2299moh, men antallet topper er fremdeles 24.

Med utgangspunkt i telt et stykke ovenfor Geitsætra kjørte vi derfor opp til Leirvassbu for å bestige Tverrbytthornet og Nordre Semelholstind. Det ble en rolig morgen i finværet og start fra den fulle parkeringsplassen i 11-tiden. Ved inngangen til Kyrkjeglupen skilte vi lag, da kameraten ønsket å få med seg hele vesteggen, mens vi andre to ønsket å gå mer direkte opp på Tverrbytthornet.

Vi la igjen det meste av utstyret i østenden av tjørna Troget, og valgte nok en mer vestlig renne med snøfelt enn normalvegen. Følgelig møtte vi kameraten litt vest for selve toppen, og fikk på den måten med oss deler av den luftige vesteggen.

Om oppstigningen er det ikke så mye mer å si enn at den ble varm, bratt og tidvis løs, men med forsiktighet gikk det greit til topps på eggen. Det var imidlertid kjekt å se dette kjente området rundt Kyrkja og Leirvassbu fra en for oss ny og veldig fin vinkel.

I fint driv fra Leirvassbu mot Kyrkjeglupen. Kyrkja dominerer selvfølgelig
Pause ved østenden av tjørna Troget før oppstigningen. Vi valgte å gå opp den høyre renna med snøfelt
Fra oppstigningen mot bl.a. Visbreen, Kyrkjetjørna og tjørna Panna nærmest
Fra oppstigningen mot Leirvatnet og tjørna Troget nærmest
Straks oppe på ryggen vest for Tverrbytthornet med utsikt mot Kyrkjeglupen og Kyrkja
På ryggen like vest for Tverrbytthornet med tilbakeblikk mot de midtre Tverrbotntindane
Panorama over Tverrbytnet med Bukkehø og Store Bukkeholstind dominerende
På ryggen like vest for Tverrbytthornet

Vi traff flere folk både i opp- og nedstigningen, men oppholdet på toppen fikk vi heldigvis alene. Det ble tid til en god strekk med beundring av utsikten, som er flott i alle retninger, men spesielt mot Tverrbytnet og Galdhøpiggmassivet.

Ved varden på Tverrbytthornet med utsikt mot bl.a. Semelholet
Fra Tverrbytthornet mot vesteggen og Leirvatnet
Herlig dag på Tverrbytthornet! Bukkehø, Skardstind og Store Bukkeholstind dominerer, med Galdhøpiggen like til høyre for sistnevnte
Fra Tverrbytthornet mot øvre del av Visdalen. Glittertind og Leirhø dominerer i bakgrunnen

Returen ble lagt ned renna som nok utgjør normalvegen og går litt øst for den vi valgte å gå opp. Vel nede ved Kyrkjeglupen valgte to av oss å la tredjemann gå alene på Nordre Semelholstind, til tross for at det var hans siste ubestegne 2000m-topp med pf≥30m i Jotunheimen. Vi måtte simpelthen tenke mest på såre bein og trøtte kropper etter tre dager på tur og utallige høydemeter.

Vi valgte å heller nyte den flotte ettermiddagen med bading i Troget og kaffikos, alt mens vi fulgte kameratens bestigning av Nordre Semelholstind i kikkert. Gratulerer til han med fremragende innsats, og forhåpentligvis blir det fortsatt mange turmuligheter i Jotunheimen!

Kaffikos ved Troget med Visbreen og dens topper som malerisk bakgrunn