Galdebergtinden fra Fondsbu (09.06.2019)

Ascents Galdebergtinden (2,075m) 09.06.2019
Kart med teltplassen ved Fondsbu markert

Dag 2 av pinseturen 2019.

Etter lørdagens langtur over Slettmarkpiggen var det enighet om å stå opp nærmere kirketid på søndagen, og det ble en riktig kongefrokost med egg og bacon og alle slags kalorier. Værmeldingen for denne dagen var ganske dårlig, men dagen begynte i alle fall bra, og det naturlige valget falt på relativt enkle Galdebergtinden. Dette til tross for at vi allerede hadde vært tur/retur Høystakktjørna dagen før, men desto mer fordi vi hadde Galdebergtinden utestående.

Topp stemning med egg og bacon til frokost

Vi var ikke av gårde før kl. 12:30, og med noenlunde uthvilte bein gikk stranda langs Bygdin riktig greit unna. Vi var oppe ved brua over Høystakka etter snaue to timer; og da hadde vi tatt det med ro. Etter brua ble kursen lagt direkte mot dagens mål, og her viste det seg å være et brukbart tråkk. Etter en matbit kl. 15 fulgte vi stien opp i dalsøkket mellom Uksedalshø og Galdebergtinden, og en time senere krysset vi elva fra dalsøkket i ca. 1500m høyde. Nå nærmet vi oss skydekket, og kunne heldigvis følge brukbar varding videre oppover. Denne fulgte stort sett tørt lende, selv om det var lange sammenhengende snøfelt ellers.

Langs Bygdin med Galdeberget dominerende
I oppstigningen fra Bygdin
Over Høystakka på god bru, som heldigvis var utlagt
Mot Uksedalshø og Galdebergtinden i skodda
Tilbakeblikk mot Bygdin
I dalsøkket under Galdebergtinden
På veg opp i skodda langs godt vardet tråkk

Kl. 17:40 kunne vi toppe ut ved varden på stupkanten, selvfølgelig og som ventet, helt uten sikt. Returen ble i størst mulig grad lagt langs snøfeltene, og med brukbar navigering kom vi greit ned i dalsøkket igjen. I 19-tida var vi kommet ned i vegetasjonen, og kunne ta oss en velfortjent pause med inntak av kalorier og nykokt kaffi. Herifra var det bare å belage seg på den lange returen tilbake til Fondsbu, og med godt lag og ett steg om gangen ankom vi lavvoen nærmere kl. 21:30, etter bortimot 9 timer på tur. Da var vi heldige og fikk se 10-12 reinsdyr oppe i lia ovenfor T-stien langs Bygdin. Mindre bra var det at sistemann hadde glemt å stenge åpningen til lavvoen om morgenen, så to av oss fikk våte underlag og poser, men det gikk greit det også.

Det ble heldigvis ikke senere enn at vi fikk innta en skikkelig middag i lavvoen; betasuppe med pølsebiter. Alle var fornøyde med dagen, som endte med bedre vær enn meldt, selv om vi nok en gang var innom alle fire årstider.

Fornøyde på Galdebergtinden!
Ditto, til tross for null sikt
Retur på nesten sammenhengende snøfelt