Ranastongi - Valdrestur fra Hallingdal! (25.07.2021)

Ascents Østre Ranastongi (1,888m) 25.07.2021 08:53
Ranastongi (1,903m) 25.07.2021 09:54
Visits of other PBEs Ranastongi parkering (1,150m) 25.07.2021 12:35

Egentlig skulle det blitt Hardangerjøkulen, men Vy kjører ikke nattoget på lør/søn-natta, så det var uråd å komme seg opp til Finse en tidlig søndagsmorgen for en dagstur.

Men vi var innstilt på tur, og tur skulle det bli! Været så strålende ut og min mor, som hadde vært på besøk, var innstilt på å reise hjem uten at jeg var hjemme. Det blir ikke så mange turer i lag med Morten om dagen når jeg jobber hele sommeren og han nærmest "bor" i Hallingdal i forbindelse med feltarbeidet for "På Tur rundt Hallingdal", så dagen skulle utnyttes åkke som. Det var da Morten foreslo Ranastongi. Den hadde ikke jeg fra før, og siden merket rute til topps går fra Hallingdalsiden tok vi like godt en Valdrestopp fra Hallingdal - nærmere bestemt Hydalen (som for øvrig er en slående vakker dal - hit må jeg tilbake!).

Meteorologene var ikke helt enige om det skulle bli tordenvær på ettermiddagen eller ikke, og siden vi var innstilte på tidlig morgentur uansett, så ble det det. Greit å være tidlig nede igjen. Avreise fra Skrautvål kvart på 2 om natta, for å møte Morten på Robru kl. 3 og samkjøring derfra til Hydalen. Avmarsj skulle bli rundt 4, men en veldig trøtt og sliten mann (han har vært på tur nå ganske så uavbrutt i mange uker) ba om en liten høneblund, så det ble 5 til slutt. Uansett var morgenstemningen utrolig vakker - tåke nederst i dalen og morgenlys der vi gikk opp ryggen. Morgenstund har gull i munn!

For å få tracket flest mulig opp- og nedstigningsrutevarianter gikk vi opp sørøstryggen fra innerst i Hydalen sammen og delte oss på toppen. Morten gikk ned via Trongebytte tilbake til bilen (link til hans turlogg), mens jeg tok den merkede ruta ned til parkeringen lenger ute i Hydalen og ble plukket opp der.

Fasit: Nydelig tur med et for meg litt småkrevende klyveinnslag opp bratta til topplatået og en del stein til en gjev Valdrestopp. Fugleutbyttet ble en haug heipiper, en fjellrype, tre bergirisk og to snøspurv.

Dagen ble avsluttet med en lengre svømmetur i Strandefjorden, og etter den var beina mine pudding. Det ble en tidlig tur til sengs...