Store Trolltind via Bruraskaret (25.08.2013)

Ascents Store Trolltinden (1,788m) 25.08.2013
Visits of other PBEs Bruraskaret (1,550m) 25.08.2013
Frokostplassen (1,315m) 25.08.2013
Reinheimen nasjonalpark (500m) 25.08.2013

Avreise grytidlig om morgenen fra Trondheim, med ankomst Trollstigen rundt kl 1015.
Fulgte den godt merka T-stien opp mot Stigbotnvatnet og videre opp til Frokostplassen.
Her fortsetter T-stien videre rett opp mot området rundt den sørlige Trolltinden (1536), mens vi tok sikte på der Trollkjærringa reiser seg. Der starter nemlig Heens Highway som leder videre bort til Bruraskaret.
Vi fulgte ett delvis markert tråkk som snor seg sakte men sikkert på skrå bortover fjellsiden som til å begynne med består av store steiner, men som etterhvert blir småstein og grus. Etterhvert blir tråkket/tråkkene mer og mer markert. Alle samles jo der Heens Higway starter.
Når vi kom dit, så satt det en kar der i solen og fortalte at lengre enn hit gikk han ikke. Høydeskrekken hadde slått inn :). Vi ble da litt skeptiske, men det viste seg at selv om stien videre er luftig noen steder så er det bare å holde seg fast og ikke snuble så går det bra :)
Vi kom opp til Bruraskaret cirka kl 1400.
Etter en pause med foto og mat, bar det videre opp til Store Trolltind. Først på en smal sti, før vi gikk opp en renne, over i en ny renne og opp denne til toppen. Veldig greit merket om man ikke går i halvsvime :). Ett lite punkt hvor man må klyve litt og som var "værst" på tur ned. Oppe ca kl 1500.
Veien ned gikk samme veien...finnes vel egentlig ikke så mange alternativer :)
Nede på Trollstigen igjen ca 1940. Vi brukte mao ca 9,5 timer på turen inkl endel fine og gode matpauser :)
En fantastisk tur i ett fantastisk terreng!

Baksiden av Trollveggen. Trollkjærringa hvor Heens Highway starter er den markerte pinakkelen litt til venstre for midten.
Rett etter starten på Heens highway er det ganske smalt noen meter. Langt ned er det også.