Lysingen - 49/404 (21.07.2018)

Ascents Lysingen (648m) 21.07.2018 13:59
Visits of other PBEs Aunet parkering (Lysingen) (30m) 21.07.2018 11:43

Ny tur til en kommunetopp i Nordland sammen med TRefsnes (Trine).

Etter å ha lest knutsverre (Knut S. Andersen) sin rapport vdr samme topp så fant jeg ut at det var greit å være på hugget fra start. Det var også kleggen!
Så vi dundret avgårde innover dalen for å komme oss unna!
Etter ca 1 km holdt vi mot høyre og fulgte traktorveien innover mot Fjelldalen. Stigningen begynte da nesten med en gang. Etter ytterligere 1 km (2 km fra start, som angitt på info- skiltet ved parkeringen) tok vi av fra traktorveien, ikke mot høyre som info-skiltet nede ved parkeringen sier, men mot venstre. Markeringen i terrenget i form av røde merker/pil er ikke særlig god akkurat her så jeg ryddet unna litt gress slik at det skulle bli litt tydeligere for de som kommer de neste ukene.
Straks vi forlot traktorveien ble det brattere. Men bare i ca 100 høydemeter. Etter dette flatere det mer og mer ut, før man mot slutten knapt nok stiger i det hele tatt.

De siste 50 høydemeterne mot toppen følger ikke rødmerkingen lengre den inntegnede stien på kartet, men går bortom 634, før den igjen finner tilbake til den inntegnede stien. Sporet vårt på nedturen følger rødmerkingen hele veien på toppen.
Vi hadde tidvis endel tåke/lave skyer på turen med det skapte egentlig ingen problemer.

Etter 1 km skal man holde mot høyre og følge traktorveien bratt oppover mot Fjelldalen. 1 km senere, når bakken er ferdig skal man ta av til venstre. Se neste bilde :)
Jaggu ikke lett å se den lille røde pilen!
Jaggu ikke lett å se den lille røde pilen! Dette er på ca 210 moh, ca 2 km fra parkeringen. Her skal man altså ta til venstre opp bratta.
Meget lettgått oppover ryggen. Her ett tilbakeblikk ned mot dalen vi startet
Den siste kilometeren opp mot toppen består av knauser og småkuler og småpytter. Litt trolsk, men knotete :)
Utsikten sørover er det jo ingenting å si på :)
Ble litt tåkete etterhvert. Løste seg opp på rundt 400 moh.

Fin og avklarende ..

Written by knutsverre 23.07.2018 20:45

beskrivelse og bilder John! Nå bør ingen være i tvil om hvor merket rute går!

Sv: Fin og avklarende ..

Written by JohnTiger 23.07.2018 20:54

Nei, nå bør det være mulig å finne frem! Men jaggu er skiltet, både her

(det etter 2 km) og det etter noen hundre meter på Romsskåla satt opp på en merkelig gjemt måte. Hadde jeg ikke lest dine og andres rapporter i forkant hadde jeg gått rett forbi begge to.