Leirungskampen 127-131 /376 (30.06.2018)

Ascents Nørdre Kalvehølotinden (2,019m) 30.06.2018 12:03
Leirungskalven (2,040m) 30.06.2018 13:56
Leirungskampen N1 (2,045m) 30.06.2018 14:25
Leirungskampen (2,079m) 30.06.2018 14:31
Leirungskampen N2 (2,050m) 30.06.2018 14:44
Visits of other PBEs Torfinnsdøla sommerbro (1,275m) 30.06.2018 15:57

På veien ned til Sandefjord for å se Sandefjord - Rosenborg, ble det tid til en liten fjelltur også :)

I fjor sa det stopp i hodet litt før Leirungskalven når jeg og TRefsnes (Trine) prøvde oss på hele rekka av Kalvehøgdetoppene, så nå var det på tide å forsøke igjen!

Tok båten inn til Torfinnsbu fra Bygdin. Avtalte med kapteinen at jeg kunne ringe de om jeg ikke rakk båten hjem igjen kl 1630, de kunne i så fall vente 10-15 min. Senere enn det og jeg måtte gå tilbake.

Båten og fjellet

Siden jeg ikke ønsket å gå, så hoppet jeg som førstemann av båten kl 0950 og satte i vei opp lia mot Nørdre Kalvehølotinden , som var første mål. Hadde laget meg selv et "skjema" som ville gjøre at jeg rakk båten, det viste seg etterhvert å være vel optimistisk!

Hammerne opp til toppen ble greit forsert. Her er et bilde av den nederste. Gikk opp en renne helt til venstre.

Nederste hammer opp mot Nørdre Kalvehølotinden

Vel oppe etter 2 timer, right on schedule. En liten pause før jeg satte i vei direkte mot punktet vest for vestraste hvor renna for å omgå hammeren ned mot kalven begynner.
Siden jeg kom nedenfra, så gikk jeg ikke helt til toppen av renna, men gikk meg inn i den 10 meter over hyllene som fører rundt hammeren. Tok meg enkelt ned og rundt. Snart var jeg ved det punktet hvor vi snudde i fjor. Skjønner ikke nå helt hva som skjedde den gangen, for nå gikk det lekende lett hele veien. Først litt luftig opp til Kalven, og like luftig ned igjen. Deretter rundt denne, og etterhvert ut i renna om mot skaret mellom N1 og selve Leirungskampen. Opp på denne og lett opp på N1 og videre bort til N2.
Siden jeg nå skjønte at tiden begynte å bli meget knapp for å rekke båten så ble det ingen pause. Gikk så raskt jeg klarte ned mot Svartdalsbandet og deretter etterhvert mot sørenden av vann 1475. Den siste halve timen måtte jeg løpe, selv da rakk jeg ikke båten.
MEN, heldigvis var den forsinket!! Når jeg tippe over kanten og Torfinnsbu dukket opp, så jeg båten rundet den siste odden. Ringte kapteinen mens jeg løp nedover. Han kunne vente 2 minutter sa han. OK! da var det bare å jogge videre.
Rakk den akkurat etter at jeg måtte gå de siste meterne bort til brygga, som nå ligger noen hundre meter øst for Torfinnsbu. TAKK TIL KAPTEINEN!

Rakk å ta et bilde mens jeg tok 1 min drikkepause i løpingen. Et lite tilbakeblikk mot Leirungskampen og N1 :)

Havnet på siden, men snu PC så blir det rett! :)