Falketind og Stølsnostind (08.08.2014)

Start point Koldedalsvannet (1,177m)
Endpoint Koldedalsvannet (1,177m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Falketind (2,067m) 08.08.2014
Stølsnostinden (2,074m) 08.08.2014
Austre Stølsnostinden (1,966m) 08.08.2014
Midtre Stølsnostinden (2,001m) 08.08.2014
Møtte far og Hans Thorvald på Eidsbugarden kvelden før. Tok bilen til bommen ved Koldedalsvannet og gikk videre innover Koldedalen. Første hindring skulle være en snøfonn ved vannet på 1291, men siden en så varm sommer gikk det å gå på oversiden av snøfonnen.
Koldedalsporten med Hjelledalstind og Falketind.
Snøfonn innover Koldedalen. Varm sommer gjør at den er liten nå.

Fortsatte langs Andrevatnet og krysset bekken som kommer ned fra breen under Falketind. Etter å ha krysset bekken bar det oppover mot breen, noe som så ut som uframkommelig når en stod nedenfor og så opp. Men god varding og sti, var dette grei og artig klyving.

Klyving opp til venstre for bekken

Så etter å ha krysset bekken igjen et lite stykke oppover fra bekken som var veldig løst før det var fine faste svaberg til breen. En liten matbit her før vi tok fram tau og steggjern og bandt oss inn og krysset breen. Etter breen pakket vi breutstyret i sekken igjen, før vi la fra oss sekkene og besteg Falketind. En artig og flott topp.

På toppen av Falketind, med Store, Midtre og Austre Stølsnostind i bakgrunn.
Falketind med Falkungen til venstre og Hjelledalstind bak til høyre.

Nede igjen ved sekkene og bortover ryggen mot Stølsnostindene. Veldig greit til Midtre Stølsnostind, men litt etter Midtre Stølsnostind et lite sva der vi brukte litt tid, ble til at vi omgikk dette ganske greit ned i sørflanken. Nedenfor ved starten av svaene er det en hylle, den er grei å komme ned lengst øst, lenger vest blir det høyere ned. En gruppe på fire kom etter oss her, vi så på de der oppe mens vi ordnet med tauet etter å ha vært på toppen av Stølsnostind. De gikk ned hylla lengst vest og det så tøft ut oppe på ryggen fra bunn av skaret der de senket ned sekker og fikk etter hvert kommet seg ned alle fire, tøft gjort. Etter hylla ned en renne og bort på ryggen igjen. Herfra rimelig greit ned i skaret. Opp på Stølsnostind var lettere enn jeg regnet med, kort klyving første høydemeterene opp på ryggen, og fulgte ryggen til toppen.

Stølsnostinden med Falketind i bakgrunn.
Stølsnostind, Midtre og Austre.

Samme veien ned igjen i skaret og krysset stølsnosbreen. Etter breen tenkte vi å følge Helgesen markerte rute fra fjelltopper i Norge over 2000 meter, men denne har nok få gått på bratte sva og breelv som renner her. Ble å traversere fjellsiden østover til der en rygg gikk nedover. Der var det flere som hadde gått før oss da det lå igjen slynger etter at de har villet sikre ned her. Litt bratt utsatt klyving, men med gode tak, og en bratt renne. Etter å ha kommet seg helskinnet ned så vi de som kom etter oss traverserte bortover der vi gikk, har nok tenkt det samme som oss. Ut igjen råket fra Vetti tilbake til Koldedalsvannet, skumt da vi var tilbake.