Spiterstulen sommer 2014 (20.07.2014)

Start point Spiterstulen
Styggehøe V1 (2,011m) 20.07.2014
Styggehøe V2 (2,003m) 20.07.2014
Styggehøe Øst (2,200m) 20.07.2014

Jeg og Hansi (Hans Thorvald Nygaard) kjørte opp til Spiterstulen lørdags kveld. Der møtte vi janyga (Jan Arne Nygaard), ArneBNyg (Arne Bjørnevik Nygaard) og synnyg (Synnøve Bjørnevik Nygaard). Flott og varmt vær. Utover kvelden planla vi morgendagens tur og spilte kort.

Store Memurutind Vestoppen og første del av vestryggen

Etter en solid frokost på Spiterstulen gikk turen inn til foten av Hellstugubreen der vi gikk opp Veoskaret og Store Memurutind Vestoppen. Veldig varm dag så det var varmt opp Veoskaret, noe som ikke så ut til å påvirke Synnøve og Arne som gikk veldig raskt opp Veoskaret og på fortoppen. Matpause på toppen med god utsikt til toppene rundt, før vi gikk videre mot Vestryggen som vi fulgte til V2. Der stoppet vi og vi så aldri på ferden videre ryggen (grad 3 klatring) eller omgåelse ned i sida. Ned herfra gikk fort til bunnen av breen ved å følge snøfonn samt brekanten ned. Her tok vi feil da vi gikk for langt mot sør, så vi måtte gå litt tilbake. Bratt snøbakke og løs ur ned her. Herfra fulgte vi blåisen på Hellstugubreen ut tilbake til brekanten. Herfra råket ut igjen til Spiterstulen, her satte Synnøve virkelig opp farten ut igjen. Mulig en ny birkebeiner i slekta :)
11,5 timer.

Nørdre Semelholstind

Etter nok en solid frokost var det ut igjen, denne gangen til en topp som ble omtalt som en kurositet for samlere. Denne toppen viste seg å være mye finere enn omtalen i boka Norges fjelltopper over 2000 meter. Bratt artig klyving opp ryggen, og en passe luftig egg ut til selve toppen. Lang adkomst fra Spiterstulen, vil være en god del kortere fra Leirvassbu. Gikk opp til Semelholstjønnet, der vi krysset bekken ved vannkanten. En veldig fin plass her med god utsikt mot Storebjørn. Fulgte så ryggen opp til toppeggen og videre ut til toppunktet. Samme veg ned igjen. Nede ved Semelholstjønne tok jeg, Arne og Hans Thorvald et kort bad. Veldig godt i varmen. Så tilbake til Spiterstulen, der Jan, Arne og Synnøve reiste ned igjen, mens Hans Thorvald og jeg bestemte oss for å gå en dag til.
9 timer.

Styggehø og Nørdre Bukkeholstind

Dagen begynte som de to foregående oppover langs Visa til et stykke forbi Hellsuguåi og Bukkeholsbekken, der vi fant et fint sted og vasse over Visa. Elva var her brei og gikk rolig, aldri dypere enn rundt kneene. Rett oppover herifra et stykke til venstre for Bukkeholsbekken, til vi kom opp i Bukkeholet og tok oss videre opp på Bukkeholshøe. En kort fin avstikker. Nede her ifra og før vi startet oppover mot Styggehø tok vi en matpause. Etter pausa tok vi hele oppstigninga til Styggehø uten pause før vi kom på toppryggen lengst øst. Deretter fulgte vi toppryggen bortover toppunktene til hovedtoppen. En kort pause her før vi begynte ned vestryggen. Her fulgte vi ryggen hele vegen ned, det stod om en omgåelse på et parti med noe svaberg, men dette gikk fint å forsere langs toppen av eggen/ryggen. Etter å ha vært over vesttoppene av Styggehø gikk vi over breen og opp på Nørdre Bukkeholstinden Ø2. En kort brepasasje vi gikk over uten tau da denne så rimelig grei ut. Fra Ø2 er det klatring/rapell grad 3 videre ned rett etter toppunktet så vi gikk ned igjen til der vi gikk av breen og fant fram breutstyret og bant oss inn i tauet og fulgte breen til Bukkeholsbandet og gikk opp ryggen på Nørdre Bukkeholstind. Samme veg ned igjen på breen og fulgte samme veg tilbake igjen til litt forbi toppen og ut av tauet igjen og gikk på Ø1 og et toppunkt som er rett lavere enn hovedtoppen, før vi fulgte breen ned igjen til Bukkeholet og samme veg som vi kom tilbake til Spiterstulen.