Soleibotntraversen (28.06.2014)

Start point berdalsfjellet (1,300m)
Endpoint Tverrelvi (1,220m)
Characteristic Climbing
Ascents Lauvnostinden (1,970m) 28.06.2014
Nørdre Soleibotntinden (2,030m) 28.06.2014
Store Soleibotntinden (2,083m) 28.06.2014
Søre Soleibotntinden (2,049m) 28.06.2014
Sørøst for Store Soleibotntinden (2,020m) 28.06.2014

En veldig fin tur arrangert av Gjøvik Turlag. Da jeg ankom teltplassen i Ringsdalen var alt Hansi (Hans Thorvald Nygaard), AndersNM (Anders Nygaard Mathisen) og Onkel Laurits allerede der. Kjempe kjekt å komme til ferdig oppsatt telt :) Litt etter kom de andre deltakerne Else Mari, Atomsilda (Jørn Håvard Ask), Bjørn, Hans Jørgen, Einar og turleder Odd Arne. Flott vær, men kald vind gjorde det surt så det var nødvendig med godt med klær. Skiftende værmelding for lørdag siste uka gjorde at værutsiktene var litt usikre, men det skulle vise seg og bli en kjempe dag. Det skal sies at dette var en tur jeg var litt skeptisk til da jeg har litt høydeskrekk.

Frokost ved teltplassen i Ringsdalen. Flott innover mot Midtre og Store Ringstind. Nordre Soleibotntind og Lauvnostind til høyre i bildet.

Lauvnostind

Lørdagen begynte veldig bra, nesten ikke skyer og vindfritt. Vi samkjørte til Berdalsfjellet og en bil til Tverrelvi for tilbaketuren. Ut fra Berdalsfjellet i et rolig og behagelig tempo oppover mot Lauvnostinden. Skyer lå rundt toppene ved starten av turen, men de forsvandt etter hvert. Med noen korte pauser kom vi opp på ryggen og fikk fin utsikt innover. Enkelt videre opp til der toppeggen begynner. Her en matbit og på med sele. Etter pausen videre utover toppeggen til toppen, en ganske smal og luftig egg.

Fanaråken.
Kort rast på turen oppover mot Lauvnostind.
På tur oppover mot Lauvnostinden.

Traversen

Etter en stopp på toppen bar det videre bortover toppeggen og litt før hammeren ned på Vestre side. Et-to punkter som kan sies å være litt utsatt ellers greit ned. Vel nede bort til snørenna og oppover i siden langs denne til der vi senere skal krysse. Her kaster vi sekkene og binder oss inn i tauet. Et litt vanskelig punkt å forsere ganske med en gang. Jeg lurer på om dette var så lurt om det fortsetter sånn til toppen. Men resten til toppen er veldig greit og faktisk litt artig traversering. Punktet går veldig greit på tilbakevegen da den ikke byr på utfordringer motsatt veg. Veldig god utsikt fra toppen i alle retninger. En flott topp :)

Nede i skaret igjen tar vi en matpause, mens turleder ser på hvordan det er å krysse snørenna. Den byr ikke på store problemer da snøforholdene er gode og steggjernene forblir i sekken, men fram med isøksene. Veien videre til toppen var både utfordrende og delvis veldig grei. Av utfordringer kan nevnes et parti med veldig løs stein, og et hjørne som måtte omgås. Hjørne så veldig luftig ut før punktet, men når en kom dit løste det seg veldig godt opp. Så var det bare de siste 100 meterene igjen på toppeggen, da et kamera ramlet 30 meter ned i sida. Det ble et lite avbrudd av en liten redningsaksjon. Flaks at det stoppet i en stein der, ellers hadde reist hele veien ned. Forhåpentligvis har kameraet klart seg selv om det ikke var helt 100 % etterpå. Siste biten var grei og ga ikke mange problemer.

Innover mot Ringstinder.
Luftig toppegg på Lauvnostinden.
Oppover langs snørenna i skaret mellom Nordre og Store Soleibotntind|small.
Mot Store Soleibotntinden.
Turleder Odd Arne i skaret.
Einar på ryggen mot Nordre Soleibotntind. Store i bakgrunnen.
Meg på tur opp på Nordre.
Jostedalsbreen - til høyre kan Lodalskåpa så vidt skimtes.
Travers i sida mot Nordre Soleibotntind.
Store Ringstind.
Storen ruver i bakgrunnen. Framfor ligger Dyrhaugsryggen.
Store og Austre Ringstind.
Meg på toppen av Nordre Soleibotntind - Store Austabotntind i bakgrunnen.
Meg på toppen av Nordre Soleibotntind - Storen i bakgrunnen.
Alle samlet på toppen av Nordre Soleibotntind.
Lauvnostinden.
Onkel Laurits er kommet over snørenna.
Flere som venter på å komme over.
Else Mari, Jørn, Hans Thorvald og Onkel Laurits etter snørenna.
Sida på Nordre Soleibotntind.
Da er man kommet over og snart ut av tauet.

Søre Tinder og Store

Etter å være oppe på Store bandt vi oss ut av tauet og av med seler og isøks. En kort vannpause og videre mot Soleibotntind SørØst og Sør. Det var ned i skaret her som ga mest utfordring på turen. En veldig bratt nedstiging. Veien videre mot toppene uten de helt store utfordringene. Et litt utsatt punkt på vei mellom toppene uten at dette var videre vanskelig eller avskrekende. Hadde sett for meg at veien tilbake skulle bli litt bedre enn ned, men opp igjen gikk det veldig lett og fort. Kanskje det hadde gått lettere ned hvis en hadde gått opp her først...
Vel oppe igjen tok vi med alt utstyret og tok en lengre pause på toppen. Alle fem toppene unnagjort. Turen ned igjen var en lang marsj i en lang ur. En kort snøfonn mot slutten var artig. Tusen takk til turleder Odd Arne og alle for en flott tur, det her ga lyst til å prøve flere turer med rygger og traverser :)

Store Soleibotntind.
Hans Thorvald og Einar på veg fra Soleibotntind SørØst mot Sørtoppen. I bakgrunnen Store Ringstind.
Nordre Soleibotntind sett fra sørtoppene.
Store Austabotntind er et mektig fjell!