Tsjekkias høyeste - Sněžka (1602) (31.07.2019)

Start point Parkeringsplass (800m)
Endpoint Parkeringsplass (800m)
Ascents Sněžka (1,602m) 31.07.2019 13:39

På feritur til Tsjekkia for Guro og Ondra's bryllup. Etter bryllupet dro vi til Praha for å være der en to-tre dager. Kristine, Hans Thorvald, far og meg selv hadde lyst til å få en fjelltur til Tsjekkias høyeste fjell. Vi fikk leid en bil i Praha, og spiste frokost så fort den åpnet og gikk til bilutleia. Så var det på med GPS og kjøre fram til parkeringa. Det går gondol til toppen så vi tenkte å parkere der men der var det helt fullt, så vi kjørte igjennom landsbyen til vi fant et sted å parkere. Litt å gå på asfalt før vi kom på en fin sti oppover mot toppen. Først kom vi opp til Bouda Ruzohorky, et fint lit serveringsted oppe i sida. Om det er en liten bodegård eller seter. Med mye folk og litt dyr. Så videre på en liten asfaltert vei opp til mellomstasjon for godolen før en grusvei litt videre og sti til toppen. Toppen ligger på grensa mellom Tsjekkia og Polen så da kom man så vidt over i Polen og. Flott utsikt fra toppen. Samme vei ned igjen. Stoppet ved Bouda Ruzohorky på veg ned for å få noe og spise og drikke, men veldig lang kø så vi gikk ned igjen. Vi stoppet heller ved en liten resturant nede i Pec pod Snezkou før vi gikk de siste meterne til bilen og kjørte tilbake til Praha. En flott dag.

Parkeringsplassen
Fra starten av stien oppover
Oppover gjennom skogen
Plantefelt og litt utsikt
Kristine og Hans Thorvald i plantefeltet
Nærmer oss Bouda Ruzohorky
Grusvei/sti mot toppen
Sněžka
Nærmer oss toppen
God utsikt selv med litt dis