Storheia på truger (17.01.2021)  4

Visits of other PBEs Bosberg p-lomme (118m) 17.01.2021 12:17
Over Ævne (530m) 17.01.2021 14:20
Bakkplassen (190m) 17.01.2021 15:34

Denne dagen startet perfekt med -11 grader, sol og kun 4 sekundmeter vind. Planen var å dra til Sandøra Sag P-plass og gå derfra opp til Bosbergheia derfra. Meen.. selv om man putter piggdekk på en bobil gjør det ikke skyssen til en vinterbil. Og det viste seg at veien ikke var brøytet og varierende oppkjørt av andre biler. Og med salt fra Trondheimsveiene fungerte den kun marginalt bedre en en lealaus gammel kjelke med en skeiv ramme. Såå for å gjøre en lang historie kort, så snudde vi FØR vi kjørte av veien...
Dermed var veien kort til Bosberg p-lomme, og DEN var godt brøytet. Så, da ble plan B iverksatt, nemlig en tur til Storheia.
Som sagt så gjort, turen var lett i starten, men ble straks mer krevende da det var mange høydemeter på kort tid. Og med truger får du ikke noe gratis på tur ned heller.

Her skuer vi Orkdalsfjorden i det fjerne.

Her har vi kommet litt opp i Høyden, Stortrømyran (360 moh). Nydelige skygger..

Vel oppe fikk vi full effekt av de 6 sekundmetrene med vind. Kalde var de iallefall, så vi var kjappe på toppen. Orkdalsfjoren ligger med frosttåka over seg som et teppe under oss.
Det bruker å være mange oppe på denne toppen, men idag traff vi bare på to damer som hadde lagt igjen trugene i bilen. Så at de angret på det når vi travet forbi i god marsfart i 50 cm snø.

Oppe på Storheia, Bosbergheia (det opprinnelige målet) ser vi nede til høyre i bakgrunnen. Byneset syns nede til venstre. Vanvikan på nordsiden av Trondheimsfjorden.

Nede på rasteplassen, Bakkplassen, fikk vi med oss siste rest av solnedgangen. Den siste brødskiva smakte liksom litt bedre med en slik utsikt.