Arthur's Seat, største toppen i Edinburgh. (11.05.2019)  4

Crow Hill (238m) 11.05.2019 11:42
Nether Hill (237m) 11.05.2019 12:01
Salisbury Crags (174m) 11.05.2019 12:48

Vi ble bedt med på Perlebryllupstur av noen gode venner fra Lillehammer.
De har holdt sammen like lenge som meg og kona, så vi ba dem bare bestemme tid og sted og det ble altså Edinburgh i Skottland.

Edinburgh (Uttales: ˈɛdɪnb(ə)ɹə )
(skotsk-gælisk Dùn Èideann) er hovedstad og nest største by i Skottland (etter Glasgow). Administrativt utgjør den sammen med omegnen regionen City of Edinburgh. Den ligger ved bredden av Firth of Forth.

Firth of Forth..Prøv å si det etter bare et par øl... går bare ikke det vettu... :)
Dagen etter en sen ankomst via Amsterdam, startet vi dagen med en fin fjelltur rett etter en fin frokost.
Vi ville bestige alle toppene i Edinburgh som vi så fra hotellrommet. Arthur's Seat er den som ruger høyest på midten i bildet, og var det endelige målet.

Her ser vi alle toppene ved Edinburg.

Her går de to barndomsvenninnene og prater seg til toppen. Vi gutta tok bilder..

På tur til de 3 bakerste toppene ser vi bort på turens siste topp, Salisbury Crags. Det er den helt til høyre på første bildet.
Anbefaler at turen legges slik at dere er på denne toppen til klokka 13. Da får dere med dere kanondrønnet med tilhørende kruttrøyk fra slottet/festningen til venstre, samtidig som dere kan sjekke hvor raskt de slipper kule på tårnet til høyre. Tøft.

One O'Clock Gun

Bilde:Wikipedia

Timeballen på tur opp. Bilde:By Kim Traynor

Tidskula på Nelson-monumentet

På toppen av tårnet er en tidskule, en stor ball som ble hevet og senket for å markere tiden. Det ble installert i 1853 for å fungere som et tidssignal til skipene i Edinburghs havn, og til skip ved ankerplassen i elven Firth of Forth, slik at skipene kunne stille inn kronometre.

Ballen, konstruert av tre og dekket i sink, og som veier 762 kilo, blir hevet like før klokka 13, og om lag klokka 13, blir den slått ned fra toppen av masten. Senere, i 1861, ble One O'Clock Gun opprettet på Edinburgh Castle for å gi et hørbart signal når tåka tilslørte tidskulen. Tidskulen ble operert i over 150 år, til den ble skadet av en storm i 2007. I 2009 ble mekanismen reparert, og mekanismen blir nå betjent manuelt, basert på avfyringen av One O'Clock Gun.
Kilde: Wikipedia

Fruen, i et meget sjeldent øyeblikk hvor capsen er på hodet og ikke i sekken. Edinburgh i bakgrunnen.

Det var noen veldig fine gule blomster (Gulltorn) overalt rundt oss.

Utsikten over Edinburgh fra toppen.

Skive med piler til hvilke topper vi så rundt oss. Skjønt topper og topper...

Perlebryllupsparet. Her i omvendt rekkefølge en i dagliglivet ellers....

Gulltorn (latin: Ulex europaeus) er en opptil to meter høy busk i erteblomstfamilien. Den har små, eviggrønne blad og kraftige torner. Blomstene er gule, og busken blomstrer hele året, men mest om seinvinteren og våren. Blomstene har en karakteristisk, søtlig, vaniljeaktig lukt. Til tross for at hele planten er kledt med stive og svært skarpe torner, har den blitt høstet som husdyrfôr. Plantene blir da malt opp før de blir gitt til dyrene.

Denne busken setter sitt preg på landskapet mange steder i Vest-Europa, særlig på De britiske øyer, i Vest-Frankrike og i Galicia i Spania. Hekkene som er så typisk for det engelske kulturlandskapet, består blant annet av gulltorn, «gorse». Den er også innført til andre verdensdeler der den noen steder har blitt et brysomt ugress som fortrenger naturlig vegetasjon. Gulltorn er tatt med i Verdens naturvernunions liste over de 100 mest skadelige invaderende artene i verden.

Gulltorn tåler lite frost og forsvinner etter noen år. Fremtidige klimaendringer kan føre til at arten ekspanderer, og den kan da få stor økologisk virkning.
Den er derfor oppført i kategorien høy risiko i Norsk svarteliste.

Som vi ser så tar den helt over lanskapet. Og siden den ikke kan spises direkte pga. tornene legger den matfatet til dyr øde. En slags Kongekrabbe på land..