Blåisen og Hardangerjøkulen (11.07.2018)  5

Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Finse 1222 (1,222m) 11.07.2018 17:41
Besøk StarWarsrommet på Finse1222 hotell hvor det er bilder fra innspillingen.

5. mars 1979 tente Lucasfilm lunta på det som skulle vise seg å bli ikke bare et mesterverk, men også en krevende innspilling.
THE EMPIRE STRIKES BACK, de aller aller flestes favoritt Star Wars film, valgte iskalde Finse og Hardangerjøkulen som location for å portrettere slagene på planeten HOTH. De møtte den verste snøstormen på 100 år – sammen med et stort norsk crew av norske, vintervante filmarbeidere. Det ble historisk. For å si det mildt.

En gang for lenge lenge siden, i en galakse så ikke aaaaaltfor langt unna - filmet Lucasfilm THE EMPIRE STRIKES BACK.
Men nok om det. Antar at det ikke er mange fjellfolk som bryr seg om dette. Bortsett fra meg da..
Idag blir det isbrevandring. Turen går til Hardangerjøkulen som ligger over hele bildet under.
Vi ser 3 brearmer som kommer mot oss. Den i midten var innspillingssted for StarWars filmen. Men siden den er en åpen brearm uten store spenninger men bare en isflate, velger vi den til venstre, Blåisen. Den presses gjennom en trang passasje og sprer seg i vifteform nederst. Dette skaper sprekker som det er morsomt å gå rundt i.