Lærerik tur på islagt elv (04.12.2016)  2

Characteristic Snowshoe trip

Dagens tur ble en lærepenge på mange måter.
Værmeldinga sa klart ifra om at det ville blir kraftig regn med flomvarsel og frisk bris 10 m/s fra vest.
Vi tok derfor med en ekstra jakke sammen med den obligatoriske ullgenseren, slik at vi kunne bytte alt på overkroppen når vi var midtveis.
Lite ble tenkt på det under beltestedet, det fikk da være måte på å gardere seg.
Vel turen starta bra, her er vi i godt driv forbi Oxaasvatna. Turkameraten vår i forsvarets eminente aluminiums truger, som er laget for tung oppakning og dyp snø.

Etter hvert viste det seg at turkameraten vår hadde rett med hensyn til elva vi måtte over.
Den var for stor til at det gikk å komme over tørrskodd.
Oppe på et flatere parti så det ut til at isen på elva var tykk og fin.
Etter et ubetenksomt øyeblikk og uten annet en overmot som grunnlag, tok undertegnede sjansen på at isen bar...
Som dere ser under, så gjorde den ikke det...
For ordens skyld kan det nevnes at elva er 1,8 meter dyp i hullet midt på... Og synet bedrar, det er sterk strøm under isen viste det seg...

Bildet er tatt med iskalde hender etter at overkroppen hadde fått på seg tørt og støvler og sokker har fått tømt seg for brorparten av isvatnet.
Pga. regnet hadde jeg fått lagt mobilen i lokket på sekken under regntrekket, istedenfor i den vanlige plassen i jakke lomma. Berga mobilen med det..
Stor takk til turkamerat Rune som risikerte egen sikkerhet og gikk ut på isflaket for å gi en skistav til han som kava med truger og tung sekk i isvannstrømmen og prøvde å bruke skistavene sine som ispigger.
Hjalp utrolig mye å få ekstra drahjelp av sterk kar som forsterkning til egne spede og stadig svakere ispigg forsøk. Tusen takk Rune..
Turen tilbake gikk i rask marsjfart for om mulig å få opp blodsirkulasjonen så mye at det kompenserte for isvatnet som var igjen i fjellskoene. Det gjorde det ikke, men resten av kroppen ble god å varm under forsøket. (Første gang at jeg gikk fra turfølget mitt også, håper det blir lenge til neste gang).
Etter en god og varm dusj var det å sette seg i godstolen med beina i varmtvann med varm sjokolade og skiskyting på TV.
Regnet og vinden ute, ble nesten overdøvet av bjørkveden som knitret fra peisen.
Hmm...
Neste gang blir det med tørre sokker også, selv om det ikke hadde hjulpet nevneverdig med søkka blaute fjellsko.
Og siste lærepenge var at ekstra bukse hadde vært gull akkurat idag.
Tror neste tur vil bli med en ekstra tung sekk...

Missing title

Written by Karina 04.12.2016 20:00

Skremmende lesning!

Lærdom

Written by Icemann99 04.12.2016 19:43

Ja det kunne gått riktig ille, men vi gir oss ikke med isgåing for det. Er bare litt mere forsiktig..

Oj..

Written by Karina 04.12.2016 19:27

Herregud!!! Sååå bra det gikk bra!

Badetur

Written by miombo 04.12.2016 17:36

Vi fikk vel noe å tenke over flere av oss i dag. Vi kan vel ikke gå på vannet lengre.