Nørdre Dyrhaugstinden 2121moh (23.07.2014)  3

Ascents Nørdre Dyrhaugstinden (2,121m) 23.07.2014

Etter å ha gått opp Ranastøngji i Hemsedal, norges leengste steinrøys uka før trodde jeg dette ble just a walk in the park. Men neeida... Steiksol, stupvarmt og drit langt å gå uten NOEN form for skygge, ble dette sommerens største utfordring.
Hadde det ikke vært for snøen underveis hadde undertegnede gått kokvarm lik en bil med lekk radiator lenge før toppen. Målet var Store Dyrhaugstinden, men når vi endelig kom opp på første toppen og hadde kun 26 høydemeter igjen var jeg rett og slett tom for både motivasjon og drivstoff til å ta den siste biten.
Velvel, sett i etterkant var det vel dumt, men der og da var det ikke engang et valg.
Sånn går det når man er skapt for skygge og kjølige dager.

Dagens mål. Begge faktisk. Turtagrø hotell var et flott utgangspunkt. Dyrhaugstinden er dagens mål. 7 km en vei.
Vi har ikke begynt på selve fjellet ennå. Når vi snur oss har vi gått langt. Turtagrø skimtes nederst.
Snur vi oss oppover igjen, ser vi målet hele veien. Kommer ikke nærmere føles det som.. Varmen begynner å gjøre seg gjeldende og jeg gleder meg til vi kommer opp til snøen.
Endelig, stakk huet rett nedi ei grop jeg spøla opp med bare hender. Puuh det var deilig. Bratt var det begynt  å bli også. Motoren koker gjevnt nå...
Endelig, stakk huet rett nedi ei grop jeg spøla opp med bare hender. Puuh det var deilig. Bratt var det begynt å bli også. Motoren koker gjevnt nå...
Staver er et must når det er bratt..
Endelig oppe. Norges desidert tøffeste fjellturmål skimtes i bakgrunnen. Store Skagastølstinden 2405moh også kalt Storen er ikke noe for andre en klatrere med erfaring. Men utsikten dit er enormt fin da..
26 høydemeter..... så nære men dog så fjernt....
Her har jeg zooma inn på Store Dyrhaugstinden. Vår turkamerat Rune "Steintøff" Berg, skimtes oppe på toppen. Den i midten med varden. Høydeforskjellen gjør at den ikke ser høyest ut, men det er den altså...
En liten pause før nedturen.
Nedturen har starta. 7 km med nedover....
Vel nede i faunaen, skremte vi opp et kull med ryper..