Krunene og Blåfjellet fra Angedalen (01.06.2023)

Start point Krunene P-lomme (143m)
Endpoint Krunene P-lomme (142m)
Ascents Krunene (1,066m) 01.06.2023 12:56
Blåfjellet 1067 m i Naustdal (1,067m) 01.06.2023 14:05
Visits of other PBEs Krunene p-lomme (135m) 01.06.2023 11:24
Kvålsstølen (460m) 01.06.2023 12:01

Flott dag i Angedalen. Har ventet lenge på at disse 2 toppene, ja kanskje til og med Høgefjellet skulle bli være klare for joggesko.
Tok sjansen i dag. Parkerte bilen langs veien påKrunene p-lomme og tuslet oppover lia. Møtte ei hyggelig dame her, hun mente at det skulle gå greit, men hadde ikke hørt om noen andre som hadde vært der oppe i år. "I verste fall så er det bare å snu". Ja slenger meg på den, men får gi det en sjans.

Traktorveien er i god stand oppover. Det er derimot ikke skiltet eller merket. Merkelig når det er skilt med nasjonal standard nede ved hovedveien.
Brukte ca 20 min opp til stølen. Litt vått, men greit. Hadde en drikkestopp her før veien videre.
Vurderte å angripe motbakken direkte, men med et håp om sti og mindre myr så tok jeg turen innom stølen.
Ingen sti, ingen merking, ingen tydelige spor på hvor man går videre mot toppen av Krunene.
Fant derimot et tråkk som kommer og går. Det er nok dyrene som skal ha æren for dette sporet.
Var en del snø enda så la ruta opp hvor det var relativt bart.

Kvålsstølen
Traktorveien

Oppe ved 900 meters kvoten var det fortsatt en god del snø, men den var heldigvis relativt fast. Litt over en time til toppen, en veldig flott topp dette her. Tok litt mat før jeg gikk videre mot Andersskaret og Blåfjellet, 1 meter høyere. Iskald vind, ble nesten gjennomkald her oppe.
Antydning til tråkk nedover her.
Veldig stor varde i Andersskaret, sikkert mer normalt å angripe begge disse to toppene fra dalen. Jeg droppet dette for å få flere høydemeter og som jeg hadde mistanke om - det var vesentlig mer snø i dalen enn på ryggene rundt.
Imponernede stor skavel ved Blåfjellet, flere meter stor i juni, solid.

Siste motbakken mot Krunene
Mot Blåfjellet
Sandfjellet
Solid varde, type 2,5 meter høy

Opp mot Blåfjellet var det faktisk en merket sti med runde merkinger, ergo old fashion. Noe spor.
En del snøfelt, men fint å gå.
Toppen var veldig fin mot kysten, Storhesten og Blægja. Stilig postkasse. Planen om Høgefjellet var bare å droppe, her var det veldig mye snø fremdeles.

Fjorden
Denne var fet!
Mot Krunene
Denne så høyere ut, men vanskelig å vurdere uten måleutstyr.

Retur samme vei mot Andersskaret, prøvde en variant langsetter siden av Kuene for å slippe unødvendige høydemeter. Funka som passe.
Ble en del fremdeles, da den orginale planen gikk dårlig pga mye snø, steinur og lite hyggelig terreng å holde høyden i. Men det funka. Havna på en slags terrasse bortover, veldig fint terreng.

Samme vei nedover, men løp ned snøfeltene. Deilig!
Prøvde å holde høyden før jeg slapp ned mot stien, vet ikke helt hvor mye jeg egentlig tjente på dette her ...