Dalstind (19.05.2022)

Start point Hansebakk p-plass (94m)
Endpoint Liland (24m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Dalstinden (860m) 19.05.2022 13:09
Åsan (202m) 19.05.2022 14:59
Straumfjellet (735m) 19.05.2022 11:12 not summited

Oversiktskart over ruter på Hamarøya

Flott dag på Dalstinde

Startet ved Hansbakkfjellet p-plass.
Fulgte traktorveien. Skogsarbeid den siste tiden har gjort denne leireveien forferdelig sølete så det var en tung start. Etter stykke deler traktorveien seg i to. Jeg valgte venstre og inn i et granskogfelt. Stjal høyde hele veien. Flere bratte snøfelt, vurderte stegjern men droppa dette. Hadde kanskje vært greit.

Mot skardet var det mye snø enda så litt tidlig. Men fikk lurt meg opp til sist.
Oppover ryggen mot fortoppen til Dalstind bomma jeg nok på letteste vei og holdt for mye mot høyere/øst. Det ble et buldreopptak i vått og mosedekket fjell.
På nedfarten fant jeg en bedre vei. Hold midt på ryggen, da er det omtrent tråkka sti.
Videre oppover var terrenget fint. Fant ikke noe tråkk, men det skal være mulig å finne her. Fortoppen var flott, med en stor skavel mot øst. Snøen var isete og hard så holdt meg nedenfor denne.
Renna mot toppen var umulig å ta feil av. Tok på stegjern og benyttet isøks. Veldig greit, miks av stein og snø. Renna er brattest i nedre del.
Toppryggen er noe skarp men ikke verre. Et opptak som de fleste finner ut av. Fantastisk på toppen, varden var av det eldre slaget med eldgammel lav og mose.

Hadde tidspress så surra ikke med vesttoppen, men denne har en imponerende profil. Mye mer slipt enn resten av fjellet.
Sannsynligvis klyving på 3 tallet noe meter i svært luftige omgivelser.

Surra meg ned renna, gikk stående hele veien ned. Deilig snø.
Beholdt stegjernene på og fulgte snøfeltene ned. Ikke mange meterne mot brattere og stupete terreng så fall her var uaktuelt. Tok av stegjernene i skardet og slusha ned. Gikk gjennom mye, dritt.
Valgte derfor en retur lengre mot øst. Vet ikke hvor lurt dette var, men men.
Fulgte traktorveien hjem.

Dalstind var like fin som håpet. Et fantastisk fjell.

Jeg droppet planen om Straumfjellet pga tidsnød. Forbanna kjedelig!! Jeg legger derimot med planleggingen til denne toppen under. Kanskje noen kan benytte den.

Planlegging Straumfjellet

Kommer senere

Mot skardet
Renna mot toppen
Flott landskap
Mot Straumfjellet eller Straumvasstind som den heter på lokalmål. Denne ble droppa i dag pga tidsnød dessverre
Hansbakkfjellet
Bratt på nordsiden
Gammel varde
Mot Hamnesfjellet og sør-toppen
Den spisse og krevende vesttoppen
Østryggen Hamnesfjellet. Byr på artig klyving eller omgåelser i flanken
Hamarøyskaftet blir stusselig i dette selskapet
Tilbakeblikk mot renna
Litletind og fortoppen
Tilbakeblikk mot skardet. Mye snøfremdeles så tjente ikke akkurat mye på å dra meg ned denne siden.