Maskat i Bø (26.01.2020)

Start point Roheim Parkering (430m)
Endpoint Roheim Parkering (430m)
Ascents Krigstjønnuten (609m) 26.01.2020
Maskat (690m) 26.01.2020
Svarttjønnipen (597m) 26.01.2020
Visits of other PBEs Hyllegalleri ned fra Svarttjønnipen (541m) 26.01.2020
Roheim parkering (430m) 26.01.2020

Maskat i Bø

Flott dag i Bømarka i et område jeg aldri tidligere har utforsket. Inviterte Damhenning (Dylan Moen) med på turen, noe han gledelig takket ja til. Kjørte inn til Roheim og parkerte bilen her. Hvor langt vi skulle gå i dag visste vi ikke, men Maskaten skulle uansett være dagens mål. Fra parkeringen fulgte vi grusveien oppover lia. Islagt, men nattens frost ga et fint grep. Videre innover var det kjørt med scooter så gode og luksuriøse forhold. Fra scootersporet tok vi av opp mot Krigstjønnuten, en primærtopp med et rykte om å ha en flott utsikt over Bø og områdene rundt. Gjennomslagsføre og snø opp til knærne. Begge tenkte nok i sitt stille sinn at om dette er dagens forhold så er det bare å finne frem fyrstikkene og fyre opp et bål, fremfor å bedrive denne meningsløse aktiviteten.
Forholdene ble heldigvis bedre jo lengre opp vi kom. Krigstjønnuten var litt anonym som toppunkt, men ga samtidig fantastisk utsikt som lovet.

Øysteinnatten
Fra Krigstjønnuten gikk ferden sørover. Her var det mye barmark, sola varmet og fuglene kvitret. Lite som minnet om Januar, heller skikkelig vårstemning. Gikk oppom Svarttjønnipen, selvom dette i seg selv kun var for primærfaktoren.
Hyllegalleriet ned fra Svarttjønnipen

Nå gjaldt det å finne en vei ned øststupet. Vi fant en løsning ned en bratt renne, så via et hyllegalleri mot nord, før en ny renne gjorde veivalget enkelt ned til vannet. Dette galleriet var fullt av oppsamlet is og lurer under overhengende fjell, artig variant! Mye løs stein her så vi la inn litt margin med tanke på steinsprang.
Langs vannet var det lettgått sørover, bekken lot seg enkelt krysse. Neste etappe var å finne en rute opp det bratte veststupet for å komme opp på platået som skulle føre oss videre mot Maskaten. Flere varianter her, men vi valgte en rute som innebar et par klyveopptak. Ikke til å unngå å se alle rissene i fjellveggen, her kan det klatres lengre utpå våren!

Oppe på platået fant vi raskt både rødmerket og blåmerket sti, som utgjorde henholdsvis skiløype og sommerstien. I den rødmerkede hadde scooteren kjørt opp et tråkk. Enkelte partier var gjennomslagsføre, men stort sett hardt, noe isete og fint.
På veien opp mot Maskaten var turglede tydelig tilstedet.
Chaga chaga chaga

Vi stresset ikke, men avholdt en liten lunsj, hakket og samlet sammen en god del chaga-sopp. Det var bare helt perfekt å nye tilværelsen fremfor å stresse. På toppen av Maskat var utsikten fantastisk, med lavtliggende skyer som blåste inn fra Nordsjø. Dagens lengre lunsj ble tatt her, til tross for noe sur vind.

Returen hjem foregikk via scootersporet. Enkelt og greit i rolig tempo. En fin dag i marka var over. Som en avslutning kjørte vi innom Dylan og brygget te av Chagaen som ble funnet på turen. Herlig dag, takk for turen Dylan!

Noen bilder

Missing title

Written by Damhenning 26.01.2020 21:28

Takk for turen Vidar

Sv:

Written by Henriksen 26.01.2020 21:32

Takk for chaga-te Vidar! Og Pink Floyd på LP.