Januartur til Bryggefjell og Blåfjellet i Bø (24.01.2020)

Start point Røytejuv-vegen Parkering (275m)
Endpoint Røytejuv-vegen Parkering (275m)
Ascents Blåfjell på Lifjell (817m) 24.01.2020
Blåfjell trig.punkt (816m) 24.01.2020
Bryggefjellnuten (785m) 24.01.2020
Skjenan (812m) 24.01.2020
Visits of other PBEs Bryggefjell utsiktspunkt (778m) 24.01.2020
Røytejuvvegen (275m) 24.01.2020

Bryggefjellet og Blåfjellet i Bø

Endelig en fridag med god samvittighet ovenfor jobb og master, og attpåtil sol og god temperatur. Nitrist skiføre for tiden, så fant ut at ski skulle byttes ut med fjellsko. Har enda ikke fått meg opp til toppen av Bryggefjellet til tross for flere turer i marka rundt. Snøforholdene så akseptable ut fra kjøkkenvinduet nede i Bø. I tillegg til Bryggefjellet var jeg gira på å ta en tur oppom Blåfjellet som er den høyeste toppen i dette lille fjellområdet. Fryktet derimot den bortgjemte nordøstlige siden som må forseres om man tar turen fra Bryggefjellet, med tanke på dårlig snø, is og diverse lort. Sammen med gåstaven i høyre hånd ble isøksa plassert på sekken. Sen start i dag etter en lang morgen med mengder av kaffe, studieartikkel om fotografienes ideologiske propaganda og en god frokost. Parkerte bilen opp ved bommen på Røytejuv-vegen og la i vei. Fant derimot raskt ut at jeg gikk jo feil vei, herregud lite påskrudd, burde være et faretegn i seg selv. Med nesa vendt riktig vei var det bare å tusle oppover bilveien som førte til stien som resten av dagen skulle tilbringes på.

Skogsbeltet opp mot Blåfjellet

Etter å ha tatt av veien bar det inn på den svært godt tilrettelagte stien. Har mange gode erfaringer med jogging på denne stien. I dag var det derimot klink is hele veien, så det var greit å ta det litt med ro. Ingen å se i løypa, selv ikke på et flott utsiktsplatå et stykke innover stien.
Snømengden økte naturlig nok etter som høydemeterne ble forsert, men nattefrosten gjorde dette helt fantastisk å gå på. På ca 600 m tok jeg av tråkket og siktet meg inn på en renne som ledet videre opp mot topplatået. Deilig med litt morsom klyveklatring i overraskende godt fjell. Om sommeren er det nok mange som benytter denne ruten opp. Under dagens forhold var det derimot mye is som gjorde at det var begrenset med fottak. Anslår min rute til ca 2+ med et 3- opptak. Benyttet derimot en variant som ikke var den letteste.
Oppe på topplatået var det surere, men sola varmet så godt den kunne. Fulgte toppryggen forbi utsiktspunktet og videre over sekundærtoppen. Mye is på flatene her så staven var god å ha. Brodder hadde vært luksus...
Rota meg borti et skyggeområde på vei mot selve toppen av Bryggefjellet, gjennomslagsføre som bare det.
På toppen var utsikten fantastisk i alle kanter, herlig å nyte denne helt alene!

Fra toppen av Bryggefjellet fant jeg en ok rute nordvestover. Så merkingene av stien stadig vekk, men fulgte ikke denne. Nede ved 628-vannet var snøen pil råtten og helt forferdelig. Tanken om at jeg måtte opp samme vei var direkte kjedelig.
Jeg siktet meg inn på et granbelte som førte til toppen av Blåfjellet. Samme prosedyre her, satans gjennomslag. Bestemte meg tidlig for å gå brattere til verks, til tross for mer is. Frem med isøksa.
Rett før toppen var det en siste høydekurve som måtte forseres. Her var mulighetene mange, men valget falt på en rute med noe is, noe snø og fjell. Flott rute som krevde en del beinarbeid. På toppen av Blåfjellet var utsikten fantastisk, men sterke vindkast kom dundrende inn fra Telemarksalpene. Ikke noe trivelig her oppe så etter et par håndfulle mandeldoser var det bare å komme seg ned igjen. Klokkegpsen sto selvfølgelig fortsatt på pause da jeg tok turen ut til hovedtoppen...

Valgte å forsøke vestsiden ned for å slippe å klyve ned samme rute. Jeg var nok avskrudd et øyeblikk her for plutselig sklir beina under meg på det isete underlaget og jeg er på vei mot nordstupet. Heldigvis for meg var isøksa i handa og etter mye trening på dette som breinstruktør gjennom flere år var øksebevegelsen ren refleks. Fult fokus og ned i gjennomslagsskogen nå!
Hjemreisen ble samme vei, stikkord; gjennomslag, gjennomslag gjennomslag, blåe legger.

Alt i alt en flott tur og 2 primærtopper rikere, herlig!