Ettermiddagsjogg til Åslandåsen (30.10.2019)

Start point Stevningsmogen (190m)
Endpoint Stevningsmogen (199m)
Characteristic Jogging
Ascents Åslandåsen (680m) 30.10.2019 16:40

Dårlige veivalg på Åslandåsen

Etter en dag med mye forskjellig fokus og aktivitet var det fint å ta seg en løpetur ut i den friske høstlufta. Gikk for Åslandåsen fra bilen på Stevningsmogen. Løp langs veien inntil grusveien opp til Gårdås. Videre herfra går en traktorvei oppover fjellsiden. Denne er bratt, men tydeligvis mye brukt. Kjørte en slags 4x4 opp her, men kjente at kroppen ikke ville henge helt med, så det ble ikke akkurat min beste økt. Etter en skarp sving mot sør slakker traktorveien ut litt, men holder seg relativt stigende, kun avbrutt av noen sjeldne små nedoverbakker. Traktorveien opp var tørr og fin, til tross for noe snø og is. Lengre inne på selve topplatået dominerte myr og fuktig lende. Selv om det nå er senhøst og noe frossent i bakken, var disse fortsatt våte, herlig! Stien er lett å finne, men vanskelig å benytte.

Opp mot selve toppen tok jeg av den dårlige stien, og kom opp de siste høydekvote. På toppen blir jeg møtt av solnedgang over Blefjell. Herlig øyeblikk, så ble 15-20 minutter her oppe, for dette var bare helt fantastisk! Skal ikke mer til for å oppleve noe spektakulært.
Toppen var merket med en liten varde, og enkelte plankebiter som jeg antar en gang i tiden har vært et stativ på toppen. Også en del søppel her oppe på toppen etter nyttårsfeiring, så brukte noen minutter til å plukke med meg plasten, og legge pappen inn under kullet i bålrestene. Det er så unødvendig!

Fra toppvarden er det en svak traktorvei som går mot sør om man ønsker seg en rundtur. Jeg gjorde dette og anbefaler det ikke. Denne traktorveien er vanskelig å følge og går i mye ulent terreng. Å følge toppryggen tilbake mot nord til samme vei man gikk opp er nok en bedre og lettere alternativ.
Min ferd gikk etter hvert langs høydekurvene og videre ned mot en sti som skulle befinne seg her nede. Det var bratt og isete så måtte gå relativt langt sørover for å finne en akseptabel klyvepassasje i mørket. Stien viste seg å være en helt grei traktorvei. Mange trær over denne så lite i bruk. Gjennomvåt var den også, og stadig vekk plumpa jeg ut i noe gjørme. Helt på tampen av vannet man følger et stykke gikk plutselig traktorveien ut i vannet, skiløype?

Herfra var det grusvei, forferdelig kjedelig i mørket. Endelig nede var det ut på veien, som var enda kjedeligere. Føltes som en evighet å løpe over disse slettene tilbake til Stevningsmogen. Telefonen døde også halvveis over her, så ikke noe musikk heller. Deilig å være ferdig, en rask dusj og så er det tilbake på jobb.