Slettefjell og Himingen (01.10.2019)

Start point Myregvarv Parkering (703m)
Endpoint Myregvarv Parkering (689m)
Ascents Slettefjell Øst (1,171m) 01.10.2019 10:32
Slettefjell (1,180m) 01.10.2019 12:12
Himingen (1,066m) 01.10.2019 15:54
Visits of other PBEs Himingsjå (712m) 01.10.2019 10:32
Myregvarv p-plass (683m) 01.10.2019 10:32

Oktobertur på vakre Lifjell

På grunn av høstferie i Flesberg og Buskerud var det lite å gjøre på jobb, så finværet ble denne tirsdagen benyttet til et gjensyn med Lifjell og områdene i nord-øst, i og med at jeg allerede var i Bø på grunn av mastergradsstudier. Den opprinnelige planen var Gavlesjå rundt og toppene rundt dette idylliske fjellvannet. Turfølge var Oda, som tok seg en dag fri fra mastergradsarbeidet og Sondre som fikk fikset seg fri fra jobb. Det viste seg imidlertid at alle tre slet med sår hals, hoste og febertendenser, så denne planen ble fort lagt på is. Vi bestemte oss likevel å gi Slettefjell en sjans og vurdere formen heretter om Himingen ble aktuell. En fin dag i fjellet skulle det uansett bli.

Slettefjell
Oda og jeg kjørte fra Bø i halv 9 tiden og møtte Sondre i Notodden like etter. Været var fantastisk høstfargene strålte. Tempoet innover mot Gavlesjå var rolig og behagelig, enkelt og greit kosetur. Vi valgte å følge den t-merka stien bort til seteren på vestsiden av Gavlesjå før vi så fulgte denne langs høyre side. Her tok vi oss igjen på den t-merkede stien og fortsatte på denne slavisk til toppen. Oppe på topplatået løp jeg opp på fortoppen, mens de andre trasket rolig mot toppvarden, som er bekledd med en stolpe. Utsikten herfra er fantastisk over Lifjell, Mælefjell, og de andre toppene på andre siden av Slåkådalen, samt Gaustatoppen og Kongsbergsnuten.
Vinden var sur og kald, og våre såre halser trivdes lite her oppe. Vi småløp ned den myke lyngen et stykke, før vi så tok oss inn på stien. Fremfor å følge samme vei tilbake, fulgte vi stien som går direkte til Himingsjå, en selvbetjent hytte i området. Denne stien kan imidlertid trenge litt flere turer fra folk flest, i og med at den var relativt nedgrodd enkelte plasser. Den er uansett lettgått og godt merket. Litt senere ankom vi parkeringsplassen for å vurdere formen for Himingen.

Himingen - Gaustatoppen light
Vi bestemte oss for å holde det rolige tempoet og gi Himingen et forsøk. Stien går gjennom et relativt stort hyttefelt, før den tar fatt på stigningen opp mot denne kjempen. Langs stien er det mange grotter og hull i fjell, et artig geologisk fenomen, og det er tydelig at mange har tatt turen opp for å se på disse, i og med at det var gode tråkk opp til hver enkelt. Underlaget varierer av svaberg og naturgrunn, med enkelte innslag av solid stein og lyng. Oppe på toppryggen bærer det preg av fjell med god friksjon og ikke minst tegn på værharde forhold. Vanvittig utsikt, det er forståelig at denne toppen er populær! Det er fint mulig å følge vestryggen ut og heretter komme på sti ned til Himingsjå, men dagsformen gjorde at dette ikke engang ble vurdert. Ned samme vei og tilbake til bilen. En flott dag i et fjellområdet som virkelig er en perle av de sjeldne, kanskje spesielt på en slik fantastisk dag. Takk for turen Oda og Sondre.