Leirungskampen (18.08.2019)

Start point Torfinnsbu (1,046m)
Endpoint Torfinnsbu (1,065m)
Vestre Kalvehøgde (2,208m) 18.08.2019 08:41
Sørøst for Vestre Kalvehøgde (2,140m) 18.08.2019 08:52
Nørdre Kalvehølotinden (2,019m) 18.08.2019 09:36
Visits of other PBEs Leirungskampen - rappell i sørflanken (2,050m) 18.08.2019 07:53
Torfinnsbu (1,060m) 18.08.2019 10:48

Leirungskampen og traversen videre

Tung start på dagen
Etter en lang og morsom kveld på Torfinnsbu lørdag kveld, med mye akevitt og andre godsaker, brukte jeg noen minutter i å kikke litt på Leirungskampen og veien videre mot Vestre Kalvehøgde. Fant ut at dette kunne være en fin rask tur før båten gikk fra Torfinnsbu halv 1. Våknet i halv 4 draget, og stussa over at Christian, som skulle på Torfinnstraversen med en gjeng, ikke hadde stått opp. Skjønte at klokka ikke var så alt for mye så prøvde å sovne igjen. Sto opp halv 5 og kasta i meg noe frokost før jeg traska oppover stien mot Svartdalen. Flott skue over Bygdin, og det var såpass mørkt at lyktene til Christians gruppe syntes godt oppover lia.
Satt opp farten og trasket innover dalen. Fine farger på fjellene rundt, men småsur vind gjorde tilværelsen sånn passe.
Gikk fort inn til Svartdalsbandet og videre opp til Leirungskampen N2. Ura opp her var såpeglatt og full av svartlav. Derimot var den lettgått og plutselig dukka alle tre Leirungskampene opp. Torfinnstindene lå nå i ei grøt av tåke.

Fra Leirungskampen
Fra N2 gikk det lett ned i skaret og opp igjen til N1. Det samme gjorde det og fra N1 til selve Leirungskampen. Lette og gode trappetrinn ned her, men til tider såpeglatt.
Fra Leirungskampen møtte jeg på denne noe omtalte rappellen. Valgte å klatre rett ned her, men det var både isete og såpeglatt, så måtte med omhu vurdere ruta ned. Gikk i et slags S-mønster med ut til høyre først, før så avslutte nede til venstre. Enkel og grei, men omgåelsen via ei noe løs renne er nok noe raskere, hvert fall under slike forhold.

Hammeren. Nedenfra opp til høyre og videre opp til venstre. Fins nok bedre ruter på tørt føre.

Videre omgikk jeg eggen noe, men fulgte den slavisk store deler av veien videre mot Leirungskalven. Her var det også isete, og mye svartlav gjorde det både artig og utfordrende. Morsomme klyvepunkter om man følger eggen direkte, men kan fint omgås på sør-siden hele veien. Spesielt artig var klyvinga opp et opptak midt på eggen mellom Leirungskampen og Leirungskalven, hvorav det var svært lite tak, til både hender og føtter, og det krevde litt akrobatikk for å fortsette å følge eggen. Kanskje et grad 4 opptak, men man snakker da kun om 2-3 meter. Igjen kan man enklere unngå dette ved å gå ut i sørsiden - dette er nok mer sparsommelig og.
Nå gjensto kun et spennende punkt, som er merket med en rød trekant i Helgesenboka. Denne var derimot full av is og rennende vann, så valgte omgåelsen her. Omgåelsen er fast og fin, og byr på enkel klyving/vandring opp til eggen igjen. Herfra og opp til Vestre Kalvehøgde var det autostrada.

Veien hjem til Torfinnsbu

Fra Vestre Kalvehøgde er ura flott og med god friksjon mot Nødre Kalvehølotinden. Det er store felter med is på sletta her så holdt høyden rundt og videre nedover. Alternativt kan man ta en renne ned til Svartdalen, men denne virket noe løs. Det gikk radig opp til Nørdre Kalvehølotinden og videre ned. Møtte på en svenske som hadde tatt et par slag med oss kvelden før - hyggelig!
Veien videre ned gikk raskt og radig. Fin og kort morgen tur!