Overnattingstur Uranosbreen (22.07.2019)

Start point Fondsbu (1,020m)
Endpoint Fondsbu (1,020m)
Ascents Langeskavltinden (2,014m) 22.07.2019 18:00
Slingsbytinden (2,028m) 22.07.2019 18:00
Uranostinden (2,157m) 22.07.2019 18:00
Visits of other PBEs Fondsbu (1,065m) 22.07.2019 18:00
Koldedalsvatnet p-lomme (1,200m) 22.07.2019 18:00

Overnattingstur over Uranosbreen

På oppdrag for Jotunheimen Arrangement sammen med haugert (rune haug).
Gruppen besto av 12 gjester med ulike friluftslivserfaringer som sammen hadde satt seg som mål å overnatte i sadelen mellom Uranostinden og Slingsbytinden og bestige disse. Ferden gikk med tunge sekker opp den langdryge Uranosbreen og med highcamp i sadelen. Med høye forventinger og et godt meldt værvarsel var hele gjengen klare for å ta fatt på et nytt eventyr i det fantastiske området rundt Tyin.
Første kvelden ble det felles middag på Fondsbu, og presentasjon og klargjøring av utstyr, rute og diverse usikkerheter. Sosialt og mye turprat overraskende nok!

Dag 1 - Opp Uranosbreen
Kl 09.15 sto alle klare utenfor Fondsbu med store sekker med overnattsutstyr. Været for dagen var meldt tett tåke, men heldigvis gode varme temperaturer og lite vind. Man kunne merke at det var en spent og forventningsfull gjeng som kjørte innover koldedalsveien denne morgenen. Fra parkeringen gikk ferden i rolig tempo og behagelig temperatur. Falketind, Hjelledalstind og Uranostindene spilte kostbare og bedrev teater i raskt forflyttende skyer.
Innover dalen foregikk mange gode samtaler, nye bekjentskaper og ikke minst grubling og spekulasjoner rundt breturen som ventet oss senere på dagen. Uradalsvatnet var relativt fult og kryssingen av elva ble dagens første utfordring. Denne ordna seg greit for de fleste og ferden videre gikk på stien opp mot Uranosbreen. Opp den siste kneika her ble dagens store melkesyreprøve for mange, i og med at overnattingsutstyr, breutstyr og flere liter vann fylte sekkene.

Oppe ved breen ble det lunsj, mens jeg jogga en tur i forveien for å undersøke innstegsmulighetene opp på breen. Breen hadde trukket seg mye tilbake og fjorårets rute var helt utilgjengelig. Jogga derfor bort til østsiden av breen og tråkka ut i noen leirområder som drukna skoa, herlig! Elva var stri her og et fall med tung sekk ville blitt en dårlig opplevelse for deltagerne. Jogga derfor bort til vestsiden av breen og vurderte en løsning om å følge et snøfelt over berget som hadde smeltet frem.
Denne veien fungerte godt, til tross for mye løsmasser og kanskje litt overraskende bratt lende for enkelte av deltagerne. Oppe på breen bandt vi oss inn, tok på stegjern og gikk gjennom sikkerhetsrutiner og taulagsprinsipper. Tåka lå som tjukk grøt over Langeskavltinden, så whiteout ville det uansett bli opp breen!

Opp breen gikk det rolig og bedagelig. Jeg førte ann foran og brukte vinden som orienteringspunkt, samt sprekkformasjonene som strekker seg vest-øst.
Dette fungerte utmerket inntil vinden bestemte seg for å dreie og dermed kom vi ut av kurs. Kom nærmere Uranostindene og fulgte disse oppover, før den siste bratte bakken opp mot vår overnattingsplass. På fast grunn bandt vi oss ut og tuslet rolig opp. Noen satte opp sine telt, lagde improviserte bivoaker, mens andre valgte å sove under åpen himmel. Været var småsurt og til tider noen drypp av regn uten at dette ødela humøret i gruppa. Kvelden ble sosial og rolig med tilberedelse av middager og kopper med te.
Mange valgte også å legge seg tidlig, i og med at revelje var kl 03.30 for å rekke soloppgangen oppe på Uranostinden.

Dag 2 - toppturer
Jeg sto opp kl 03.00 for å koke kaffe og for å kaste i meg frokost, samt pakke sekken som skulle være med opp til Uranostinden. Vekte resten av gruppa 03.30 til et vanvittig flott syn. Den tette tåka var borte og foran oss lå Jotunheims tinder på alle kanter med en oransje glorie over toppene. Herregud så heldige vi er!

Opp Uranostinden ledet jeg ann, mens Rune tok en rask tur mot Slingsbytinden for å fotografere oss oppover nord-ryggen. På fortoppen var det mange som syntes det var luftig nok og fant sin plass i steinrøysa for å vente på sola som var på vei opp i horisonten. Jeg satte opp kamerastativet ved siden av toppvarden og gjorde kameraet klart for å ta bilder.
Sola kom og for et magisk øyeblikk! Kanskje det fineste øynene mine noen gang har sett, for det var bare helt ubeskrivelig.

Tok med Thomas og Anette i tau over ryggen til kanten mot Uranostind S1 og S2. De hadde nemlig vært med på traversen i fjor høst som hadde endt med en snutur.
Kom oss tilbake og ned i leieren. Noen hadde tatt fatt på stigningen opp mot Slingsbytinden mens andre bare nøt varmen fra morgensolen.

Heretter pakket vi sammen leieren og kom oss ned til brekanten. Her delte vi gjengen opp i to, hvorav de som ønsket kunne bli med opp på Langeskavltinden på hjemveien. Anette, Thomas , Øyvind og jeg kjørte på, mens resten valgte å returnere breen direkte. Holdt høyden mot Uraknatten og videre bort til Langeskavltinden. Bandt oss ut, men jeg tok med tauet om noen ønsket det opp nordryggen. Terrenget opp her besto av mye løsmasser, og fuktige partier, men også til tider fast og fint fjell. Cruxet ble en renne helt oppe ved toppen som også inneholdt mye løs stein. Tok på tauet her og ga takstøtte opp denne renna. På toppen var utsikten helt fenomenal, kanskje spesielt mot Sagi og Tyin. Ga takstøtte også ned renna før vi kom oss raskt ned til innsteget. Over breen gikk det fort, selv om snøbroene var meget råtne og ikke til å stole på!

Varmen var skrudd på maks og det ble en lengre pause for å fylle på vann ved Uradalsvatnet. Nede på Fondsbu møtte vi resten av gjengen og takket for en flott tur med flotte minnerike opplevelser.

Knalltur!

Written by deleted user 13.03.2020 14:56

Amazing tur!

Sv: Knalltur!

Written by Henriksen 13.03.2020 18:13

Det her var virkelig en av de bedre! Håper vi ses i nærmeste fremtid.

Sv: Sv: Knalltur!

Written by deleted user 13.03.2020 19:13

Sv: Sv: Sv: Knalltur!

Written by Henriksen 14.03.2020 17:49
          • +

Sv: Sv: Sv: Sv: Knalltur!