Styggedalsryggen og Skagastølsryggen (10.08.2020)

Start point Helgedalen p-lomme (923m)
Endpoint Helgedalen p-lomme (926m)
Characteristic Alpine trip
Store Styggedalstinden Vesttoppen (2,377m) 10.08.2020
Store Styggedalstinden Østtoppen (2,387m) 10.08.2020
Visits of other PBEs Helgedalen p-lomme (930m) 10.08.2020

Ekspedisjon STYGGEDALSRYGGEN OG SKAGASTØLSRYGGEN!

Rangert blandt de råeste og mest krevende ryggtraverser man kan få i Norge

Etter fjorårets tur over Skagastølsryggen og opp til Storen, fikk jeg veldig lyst til å prøve meg over Styggedalsryggen også. Så på januar sendte jeg forespørsel om dette var mulig, gjerne med Skagastølsryggen som avslutning til Jotunheimen Arrangement As
Noen dager før turen fikk jeg bekreftet at det ble både Styggedalsryggen og Skagastølsryggen

Turen startet ved bommen inne ved Helgedalen. Der hadde jeg slått opp telt kvelden før. Kl. 03.15 vekte alarmen meg. Rigga ned teltplassen, sjekka at jeg hadde med alt i sekken og fikk kokt meg en kaffekopp, før guiden kom og vi starta turen kl. 04. Jeg hadde med sykkel, så jeg sykla innover dalen og opp til der stien til Styggedalen startet. Guiden tok beina fatt. Var fint å starte turen med en sykkeltur og en liten pause før guiden kom opp og vi begynte oppover stien

Jevn og fin stigning til vi nådde inntil Gjertvassbreen. Pga farlig bre opp "normalruta" mellom Gjertvasstind og Styggedalstind hadde guiden lagt opp til alternative ruter opp til ryggen som han skulle vurdere når vi kom inn til breen.

Og heldigvis var plan A fin, slik at vi kunne gå direkte opp til Gjertvassoksle. Kun en annen hadde gått denne ruta før, som man vet om. Litt artigt å være med å teste ut ny rute opp Det var spennende og fint på samme tid å gå over breen med dype sprekker. Men samtidig følte jeg meg trygg hele tiden.

Vi kom så inn til fjellet og fulgte så ryggen opp til topppen. Fin traversering mot Gjertvasstind. På turen opp passerte vi flere partier med rødt berg/steiner. Og jeg fikk høre historien om gammelfjellet. Utrolig fasinerende historie som jeg ikke hadde hørt om før.

Det var bra vi ikke gikk "normalruta" opp mellom Gjertvasstind og Østre Styggedalstinden, for det rasa bra nedi der da vi satt oppe på Gjertvasstind � Og så det var flere ras som hadde gått der i det siste. Livsfarligt å gå der slik forholdene på breen er nå.

Mye kliving, klatring og rapellering over hele traversen. Storkoste meg hele veien. Foruten der det var en del smågrus og løs ur, som ned til bandet mellom Styggedalstinden og Sentraltind Der trivdes jeg ikke så godt. Følte meg både treig og feig der

Heldigvis var det mye kliving i varierende vanskelighetsgrad over ryggen. Og der jeg ikke hadde høyden på min side, tok jeg igjen på styrke og smidighet Og rapelleringen gikk bedre for hver rapell, men har forbedringspotensiale der :p

Snakk om max heldig med været 10.august 2020 8stk 2000- meterstopper var vi innom på turen.

Det ble en helt konge til dag og tur med beste guiden Þróndeimr (Christian Nesset) Tusen takk for trygg og god guiding denne turen også!

Video på youtube: Beskrivelse

Litt bilder i fra turen: